19.1.09

::NASIK AYE + PUDING BONTOT LOTI::

Bila aku takde idea nk masak, mmg nasik ayam jelah yg aku pulun. Senang + mudah. Anak2 aku pon suka. Tp aku masak nasik ayam bukan cam kowang. Aku musti masak cara 'shortcut' punye. Meh sni aku nk tunjuk cara nk masak nasik ayam ala shortcut aku. Tp aku mmg takde sukatan. Main bedal + ikut sesedap rasa je..ada paham?

1. Sop Sempoi - Hiris halia + bwg besar sebijik + bwg putih 4 ulas + stok ayam 2 sudu beso + ayam sekor (kerat 4) + daun sup + garam + pak aji skit.

2. Ayam Madu - Angkat ayam dari sop + Perapkan kejap ngan madu + kicap manis + sos tiram + sos bbq + garam skit + goreng kejap + potong (sambil potong, sambil ngap ye puan2..)

3. Nasik - Basuh beras + masukkan kuah sup sempoi + marjerin 2 sudu + halia + serbuk kunyit skit. (see, aku tak tumis. aku trus rebus masak cam nasik biasa tu je)

4. Sos Kicap - kuah sop skit + kicap manis + tepong jagung skit (ni pon aku tak masak..aku angkat sop tu panas2, trus kacau ngan tepong jagung skit..hihihi)

5. Sos Cili Terjungkit Jubo - tumbuk cili api + sos cili + sos kicap (no. 4) skit.

6. Basuh salad + timun + tomato

7. dah...MAKAN!!



***************************************************

PUDING BONTOT ROTI EMA


Ema, jiran sebelah umah aku ni selalu kasi aku bontot2 roti. Bukan apa, dia buat sandwish utk dijual kt kantin sekolah. Biasanya bontot ema..eh, roti tu aku goreng ngan telor la...sapu jem la..sapu buttercup la..tp kali ni aku nk try buat puding lak. Tp tulah, cam biasa..aku mmg tak ikut resepi. Main belasah je..yg kelako tu (kelako ke?) puding aku jadik cam karemel lak. aahhhhh..belasah jelah!. Asalkan sedap bila masuk dlm tekak.


Meh sni aku tunjuk camne nk buat puding ni.

1. Sapu roti ngan marjerin + potong 4 (aku koyakkan je) + susun dlm bekas.

2. Susu pekat 1/2 tin campor ngan air sepiuk. Piuk aku tak besar mana pon. Agak2 kau la nk manis camne. Biasa org pakai susu cair/susu segar pastu campor ngan gula. Tp disebabkan kt umah aku takde susu segar tu, aku bedal je pakai susu pekat. Takde letak gula sbb dh manis. Panaskan susu tu. Jgn lak sampai menggelegak. Pehtu kaco telo 4 bijik sampai lebam + tepong kastat dlm 4 sudu beso, masukkan dalam susu yg dh panas. Kaco kejap.

3. Tuang yg no. 2 tu dlm bekas roti yg dah siap susun. Biorkan kembang kejap. Pehtu bako sampai masak. Sesambil tu buat le karemel. Dah siap bakar, tuang Karemel tu kat atas puding roti. Biorkan sejuk..dah leh makan. Sedapppppppppppp...

Tak sia-sia bontot roti yg kau bagi kat aku ema.. ;)


12 comments:

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

sedapnyer..
imagine jer

Fiza Nordin said...

sambil potong ayam tu sambil ngap... itu memang WAJIB, hahaha!!!!

cik helena said...

tak penah makan ni..mesti cube nih!,kehkeh

Ryn said...

wahh...ayam tu cukup meransangkan...ekekekekeke....terliuq ni beb...

Unknown said...

bontot roti..roti ade buntut ker?adoii

elly @ suely said...

nampak cam sedap... rasa? mst la sedap ye kak... ble nak bg aku rase? hehehe...

A.I said...

TINIE tiut,
sedapppppppp.. ;P

FIZA besen,
keh keh..satu kewajipan woo.! kira cam perasmian gak arr.. ;P

HELENA si ayam dara,
try le buat..

KASIH kekasihku,
saje je aku tepek besar2! kahhhhhhh ;P

BIBU yg pandai masak,
ada la wei...yg paling atas + bawah tu..aku panggil bontot la tu ;P

SUELY chumel lotey,
rase?????? aku masak musti sedap punyelah!! harus UP.. keh keh ;P

Anonymous said...

meleleh air liur tengok menu akak tu..uish..sedapnye walaupun tak rasa kah!!kah!!!kah!!

A.I said...

EMY,
eh..leh je rasa. try kau jilat sreen ni. aku selalu buat camtu. kahhhhhhhhhhhhh. ting tong!

Ciklinn said...

haiyoo kak......seksi ayam ko tu.. berkilat2... leh amik ni resepi... linn kalu buat ayam ni mesti jadi hitam legam.. wakkakakak

♥ Eda ♥ said...

uhh sedap...ghairah babe..aku sukeee..sebab ade resipi..nanti aku tery...

A.I said...

CIKLINN budak skolah,
mak aii..sampai hangit! kahhhhh..ala, kan ayam aku ni dah siap rebus, goreng kejap je. yg penting perap dulu. tu pon x yah lelama. sure jadik punye! ;P

EDA memek,
naik napsu kau ye memek? keh keh

klik klik (^_^)