8.4.15

::CUCI DARE::

8.4.15

WORDLESS WEDNESSDAY kononnyerrrr...

Cuci darah tu ape?


(efek kabus tu kene ada. walhal gambo blur. haha..)

baru 6 bulan aku cuci darah, dah rasa mcm kebosanan dgn rutin ni. boleh? kematu pungkoq ahkak nyah heyy ;P masih tak boleh nk bayangkan lagi kene cuci smp abis nyawa. huhu..ok2. apa apa pon, aku bersyukur sbb masih idop lagi. boleh buat aktiviti harian mcm biasa, masih boleh tengok anak membesar depan mata & masih boleh bagi kebahagiaan lagi kt anak2. ececehhh...emo sat.


Nak citer skit pasal dialisis ni. Tp aku criter sempoi2 gitu jelah tau. Sebab dah 3-4 org tanye cuci darah ni camne benornya. Ok, gini..(aku x reti nk xplain yg betol2 mcm doc tu, tp aku bgtau apa yg aku tau jelah ye)..

1. Cuci darah biasanya ada 3 sesi. Mcm aku, setiap Isnin, Rabu & Jumaat. Sesi ptg (3-7) Tp kalau ada hal yg tak dpt nk dielakkan, aku akan mintak dicuci hari lain. Kira mcm tuko shif ngan patient lain. gitu..oh ye, cuci darah ni bukannye ada dlm tempoh had masa mcm cuci dalam 6 bulan dah cukup. Tp sampai selagi ko bernyawa ye..ha..ada faham? huhu

2. 1 sesi makan masa 4 jam. Tp kene ada kt center tu awal la skit. Pastu bila mesin dah stop, ko bukannye boleh balik trus. Kene relax dulu sebab kepala ting tong lps buat & kene pastikan tempat cocok tu tak bleeding. 

3. Ok, yg ni pon ramai yg konpius. Cuci darah bukan guna darah org lain ye. Tp guna darah sendiri. Masuk dlm mesin tu. Tu sebab jarum beso gajah tu ada 2 tmpt yg di cocok. 1 utk darah kluar, 1 lagi utk darah masuk. Mcm aku, bawah darah kluar..atas darah masuk. Kalau guna darah org len, jenoh la uols..tu baru ye aku jadi keliwon :P

gini ha..

jarum beso gajah, 2 cocok sekali sesi. serammm!

4. Tiap kali sampai kt center, benda pertama kene buat adalah timbang. Penimbang kami bukan mcm biasa yg berdiri tu. Tp bentuk kerusi. Contohnya la kan, harini aku dtg timbang sebelum cuci berat aku 47kg. Dowang kat sana dah sesiap set ikut brape berat last hari sebelum masa dah siap cuci tu. So, mcm aku..dowang akan tarik air dari dlm badan ni 1kg. Lps siap cuci darah, kene timbang lagi tengok. Biasanya akan jadi 46kg. Alhamdullilah la skang ni aku dah maintain 46kg tu. Sebelum ni 43kg je. eeeeee...tak larat rasa tau. 

5. Kat mesin dialisis tu ada 1 alat nama dia dialyzer. Minatang tu kiranya mcm buah pinggang pelsu. Kerja dia mengantikan kerja2 yg patut buah pinggang buat. Tp mcm aku, kan b.pinggang dah tak boleh nk fungsi. Dah keras & mengecut. So, benda tu la yg tolong gantikan. Mcm kowang, buah pinggang tu berfungsi 24jam. Tp kami, 3 kali seminggu. Tu pon 4 jam sekali je. Gitu...

ini le buah pinggang pelsu aku...siap ada nama ahkak lagi hokeyyy

5. Aku skang ni, lps habis cuci..akan dicocok ubat tambah darah. Recormon nama dia. tp punyelah aku kedekut dgn lengan aku yg dah asyik kene tobek je, jadi aku suh misi tu cocok je ubat tu kt line darah aku. heh heh.. ha..obat tu le yg aku kene bayo skang ni. aku kene 2 cocok setiap minggu.

6. Macam aku, time cuci tulah selera hantu raya aku dtg. KEBULUR! ntah nape. Walaupon sebelum buat tu dh mkn nasik, tetap akan jadi lapar. So, mmg aku ada bawak bekal. Roti ke, ceklat ke, bisekut ke..makan secara lahap. hehe..Aku makan nasik masa shif hari Jumaat je. Sbb Jumaat aku start tengahari. Hari lain, waktu ptg dlm kul 3pm gitu. Tu pon biasanya, lepas habis cuci aku rasa lapar jugak. huh.

7. Memang tiap kali lps cuci aku jadi lemah & pening2. Lelagi kalau kene tarik air lebih dari 2kg. Lagi teruk rupa aku. Kalah la mona fendi :P Tp skang aku jarang kene tarik banyak2 gitu. biasa 1kg la. Ada tu penah jugak 1/2kg je. So, balik tu larat la nak masak ke apa. Apa pon, smp skang ni lps cuci mmg aku jadi mamai2 pening & cepat mengantuk. Sampai umah, mandi..makan..kemas skit2 dulu, tengok2kan anak2 pastu tido! tu dia...biasa hari cuci, mmg kaman la yg masakkan. Tp kami time hari biasa masak biasa je. tak sudah2 telor...drummet...telor...drummet.. nak masak beria, tunggu weekend. Sib bek la pak budak & bebudak kt umah tu tak berkira hal makan. Kalau x larat & tak sempat apa pon, kami mkn je kt luor. abis criter.

ni le tmpt aku cuci dare. bersih & selesa. misi2 pon sume baik2 belaka ^_^


ok, tu jelah kot yg nk aku xplain kt kowang yg mana2 tak paham cuci darah tu camne. Tp yg aku criter ni giler punye sempoi la. Kalau kowang nk tau yg betol2 punye, silalah gugel sendiri. hehe..k, bai. lebiu all..













15 comments:

rini.borhan said...

semoga sihat selalu cs

shaliza said...

semoga Allah mudahkan rezeki akak sekeluarga...sihat & ceria sokmo:-)

Cik Puan Diksu said...

Moga cepat sembuh.... Tabah hadapi dugaan... Chaiyok kak...

deaf-angel said...

Teknologi perubatan semakin hari semakin canggih..

Harap teknologi2 terbaru nanti akan memudahkan kehidupan apa2 pun penyakit.

Aku baca kat paper ada dah boleh buat kat rumah ni semua, semoga nanti ada kemudahan untuk kau nanti...

till then.. ENDURE.

Fyda Adim said...

semoga kak ai sentiasa sihat...bila tgk akak teringat kat ayah...ayah sy cuci darah hari selasa,khamis dan sabtu.

cotton said...

saya dah berada di stage V renal failure sebab cycst pada kidney. masa consultation saya pilih utk buat cuci air (PD). kenapa yer sis pilih utk cuci darah bukan cuci air? lagi elok cuci darah ke?

A.I said...

Rini, Shaliza, Cik Puan Diksu, Deaf Angle,
Amin YRA. InsyaAllah..mekaseh uols ^_^

A.I said...

Fyda Adim,
Akk ada baca pasal ayah fyda tu. Akk pon doakan semoga Allah meringankan sakit pakcik & semoga semuanya dikuatkan lagi semangat...

A.I said...

Cutton,
Akk pon sebelom ni doc suggest utk cuci air kt rumah. Tp akk tolak sbb apa yg akak dpt tau dari pesakit2 yg guna kaedah tu katanya sangat leceh & sensitif. Ruang utk cuci pon kene betol2 bersih. Mcm akk, kene kluarkan byk modal utk sediakan ruang cmtu..kene pasang ekon. Kene buat sinki khas, kene pasang air tapis. Umah akak pulak kecik & sempit. Nak sambung line ke perut pon perlukan mata yg tajam. Kene pasang elok2. Kalau x terpaksalah dibuang alat tu. Takut infection. Lagi pulak, kaedah tu kene buat setiap hari. 4 kali sehari. Mmg akk x sanggup. At least, utk cuci darah skang ni akk ada byk masa lagi2 time weekend. Boleh bawa anak2 jln. Kalau ikut kata doktor mmg la kita boleh cuci air tu kt memana pon. Tp terjamin ke kebersihan tempat lain tu? Selesa ke kita? Sorry tau cutton. Akk ckp ni ikut apa yg akk rasa. Ni sume akk tau dari pengalaman pesakit2 yg amik kaedah cuci air tu sendiri masa dowang warded. Katanya senang kene jangkitan. So, akk takut & byk sbb yg buatkan akk pilih utk cuci darah walaupon hosp selayang tu adalah main center utk capd.. jgn salah faham tau. Akk xplain ni bukan utk takutkan awak...huhu

arysha_fayyadh said...

Assalam sis,
semoga sis terus tabah
chaiyok3

zie said...

Tabahnya lah akak comel ni...semoga agak terus kuat menghadapi ujian ALlah ni...saya salute akak..walaupun sakit tapi akak tetap happy go lucky..cayalah akak

A.I said...

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH, (jenoh akak nk eja nama ko dik) :P
Assalam. InsyaAllah...maceh :)

zie,
ngeeeeee...mmg kene kuatkan jugak la kan ^_^ maceh ye.

Anonymous said...

kat mana tempat dialysis tu? ye bersih dan selesa. yg penting semangat kuta, bila fikir kan keluarga. syukur ada rawatan yg sesuai dan ada kemudahan. suka dapat tau lebih sikit pasal dialysis ni. muga terus tabah.

A.I said...

Anon,
ni kat Davita Center, Rawang. Memula tau dah nk kene cuci dulu survey2 la tmpt lain skali. Mmg tak sama & tak jumpa yg sebersih dan seselesa tempat ni. Rezeki :)

arysha_fayyadh said...

Assalam sis AI,
ary tu hubby iols
sha tu iols
amzar fayyadh tu my boboboy
he3
:)

klik klik (^_^)