27.2.12

::CENDAWAN LADY GAGA::


 Di atas permintaan si pompuan yg ferasan dia ala2 lady gaga tu, aku tepekkan kt sni cara2 nk masak cendawan cina. Mari sama2 kita belajar memasak. Sharing is caring...hamboiiiii...

aku x letak sukatan ye sbb aku pon x ingat. ikut suka tekak kowang le nk letak byk mana k..

cendawan cina (dlm 7/8) - rendam smp kombang
kicap pekat manis
halia - hiris
garlic - ketok
cili api - ketok/hiris
kiub ayam separuh
tepung jagung - campur ngan air skit

1. Memula tu kau tumiskan  halia + garlic + cili api dgn minyak skit

2. Masukkan kicap + air skit + kiub ayam + garam skit je - biar mereneh kejap

3. Campak lak cendawan - biarkan kejap

4. Pastu kau masukkan pulak tepung jagung yg dah bancuh ngan air. kacau2 smp likat.

5. Kalau kau nk campakkan daun bawang skit pon boleh aje. bagi bau wangi..

6. Dah boleh bedal.


WARNING: (tetiba ada warning kau!) Jgn letak garam bebanyak sbb nnt masin. x sedap nk ratah cendawan tu. Cendawan tu pulak, lps kau rendam...basuh/bilas le dlm 4 kali dgn air. biar kurang skit bau2 yg agak tengit dia tu. ok?



4 comments:

POSH76 said...

sedapla pulak....i like!!

Lady RaRa said...

err cendawan cina tu cendawan macam mana?

cendawan yang saya tau cendawan butang, cendawan kering dalm peket foochuk tu, cendawan shitake, cendawan putih yang biasa tu. yang mana satukan cendawan cina?

el said...

aku kt umah mmg x msk cendawan2 ni...mmg xnah msk cendawan..hehehe

A.I said...

POSH,
MMG SODAP. AKU MMG SUKE MKN MUSHROOM.

LADY RARA,
HA, BETOL LE TU. CENDAWAN KERING YG MCM DLM PEKET FOOCHUK. TP KAU CARIK LE YG CENDAWAN PEKET. MMG CENDAWAN SHITAKE LE TU. TP KERING ;) LPS KAU RENDAM TU..KAU POTONG2 LE. IDAK LE LEBAR SGT MS MKN TU NNT.

EL,
huii..AKU NI MMG PEMINAT CENDAWAN EL. TAK KIRA LE CENDAWAN APA PON. SUME AKU BEDAL ;)

klik klik (^_^)