4.2.15

::BALIK ALOR GAJAH::

4.2.15

Jumaat malam lepas aku mencuci dare haritu, hantar mak balik Melaka. Raye cina ni ada jiran nk kawenkan anak, mesti la mak nak join sekali. Lps laki aku & along settlekan baju / kasut sekolah bebudak baru kami gerak. Aku mmg dah awal2 lagi siapkan baju dowang masuk dlm beg sbb aku tau, balik dari mencuci dare tu mmg tak larat badan.. 

Syiok betol balik melaka ni sbb dpt lunjur2 kaki relax. tengok je mak masak. Makannnnnnn je keje aku kt sana. Ada lah tolong kemas umah tu skit2 sbb umah tinggal kan. Gigih anak2 branak menyapu kt belah luar tu. yelah, mak pun balik sekali sekala je kt sana. Tp untung sgt sbb jiran2 rajin tengok2kan rumah mak tu. Jiran2 kat sana pun dah mcm sedara dgn kami ^_^


kubur lama..sejuk mcm ada ekon je kt sini tau. tiap kali dtg sini, mesti aku duk kt kubur lama ni skali. dlm ni ada kubur sorang dewasa lelaki, sorang perempuan, sorang budak lelaki & sorang budak perempuan. mesti anak branak ni. kubur lama zaman penjajan dulu kot kan...apalah sejarah criter arwah2 ni agaknya..huhu

Assalammualaikum Abah..
miss u so much! Al~Fatihah..

hari pertama mak dh masak sambal jering cili api + sambal ikan. betol2 bikin jubo aku melecet. tercirit2 aku esoknye tu. naik bau jering jamban mak aku. haha..

pepagi mak dh masak kueteow, ptg2 lak gentel karipap & cekodok. karipap tu aku bagi nama Kipap Buttercup Biah. hehe...rupa je tak brape nk cantek, tp rasa sedap giler babun i tell u nyah heyyyy..

buku2 homework bebudak..siapkan kt sana..

si adek kededek ni makin beso, makin manja meleser2 kt aku. macam ada magnet, mana aku gi..kat situ la dia menepek. tp tubuh mcm budak dah besar. mcm nk sama besar dah dengan BB ^___^ 

punyelah byk bilik kt rumah ni, tp bilik belakang dapor ni jugak yg mak selesa nk tido & melepak2..tp mmg betol pon, sejukkk je kt sini :)

bilik arwah abah..maintain mcm tu jugak mak jaga :) kat katil tulah abah tenat sambil aku pun baring sama pelok dia takmo lepas2. Tp kejap sangat2 tenatnya, tak smp sejam pun..abah pergi. Al~Fatihah...

benda wajib balik melaka - cuci kete. kalau kt umah sendiri tak merasalah nk cuci kete gini. takkan nk campak getah dari tingkat 10 tu pulak kennn...tu kaman & bb tgh gigih mandikan si itam aku. ada anak lelaki jadian pun jadik le kan bang. haha..

sepanjang 17 tahun mak duk kt Alor Gajah tu, baru ni aku bawak anak2 gi masuk muzium kt dataran keris tu. walhal rumah kat sebelah je pon. selama ni lalu lalang gi kedai/pasar, mmg tak pandang langsung. tp sebab haritu ntah mcmana bebudak tu tanye 'rumah' tu rumah apa, bila aku ckp tu muzium..memasing terjerit2 nk pegi. ha...meh la anak2. jom kita masok. hehe..bebudak sorang rm1 je. dewasa rm2...

dah botino mano lak kau kawen tu bang oii? 

ese pon adoooo :P


ni pon 'muzium' gak ni. hahaha..

Adek + BB
2-2 pon manja kededek lagi dgn aku. macam ada 2 org bongsu aku kt rumah tu tau.. :P


pengantin dh smp lobam kejung tak gerak2 kt belakang tu. hehe..



ececehhh....baru tingin nk bergambar kt keris ni ^_^



 layan mkn cendol lak...sodap! ngalahkan pelancong dari jauh kononnye. walhal..rumah kt sebelah tu je ha...
^_^




14 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Hehehe seronok akak Baca entri aizah ni.. macam2 ado.. sedap pulak tengok karipap tu ;)

rosnita zulkifli said...

hai aiza...kg cik abang baru saya tu pun alor gajah jugak..huhuhu

Norhayati Shamsudin said...

Tergolak sey baco pasal pengantin tu.. Dibueknyo pengantin tu bergoghak baghu dio lari mencecet xckp tanah Cik Intan anak boghanak.. Hahaha

A.I said...

Nur Hayati,
mmg sodap bonar kipap biah tu kak. torbayang2 lagi ni lomak2 raso kulit eyh. haha

rosnita,
ha..boleh la jenjalan kt sana nnt :)

norhayati shamsudin,
takdo sey lari eyh..kok boleh join sokali nikah eyh tu kan. tp memang dah lobam bona dah sey nengok an..hehe

mamabeauty said...

bestnya walaupun sebelah umah hehe

tapi makanan MakCik Biah memang kebabom meletops nampak

nayfatimah rasyid said...

datang sini ;)

deaf-angel said...

thorbaik posting ni

tapi terbelit lidah aku baca "Kipap Buttercup Biah"
Kalau aku Epok Epok Biah.

Haha... Old Skool

A.I said...

mamabeauty,
masakan mak biah mmg semuanya meletop kebabommmm! haha..

nayfatimah rasyid,
mekaseh ^_^

deaf-angle,
kat melaka takde epok epok. ada kipap je. haha...

Dokter faRyn said...

rindu melaka :)

A.I said...

Dokter Faryn,
kalo windu...balik la ^_^

ALAngkah INdAHNya HiDuP iNi.... said...

kak, saya selalu makan satay kt area situ, kocik je satay nyer tapi sedap...mlm td g mkn siap de eskem pasu lagi..

A.I said...

ALAngkah INdAHNya HiDuP iNi,
satay tu katne? kat medan selera tu ke? balik melaka lagi nnt bleh la akak rase ;)

Ibu n Abah said...

Apasal aritu akak komen tak masuk?
Tak tahan dgr kipap buttercup....
Share resepi plisss

A.I said...

Akak,
bab resipi kipap buttercup biah ni jgnlah akak tanye kat ai. mmg ai tak tau kak. hehe..nanti bila biah dah blk rawang, ai tanyekan ye ;)

klik klik (^_^)