28.8.15

::MANJE KEDEDEK::

28.8.15

Berzaman dah aku tak criter pasal GuGuGaGa kat rumah tu kan.. ;)

Aku biasanya bangun kul 4:45. Dah macam nk bersahur gayanya. Aku kene bangun awal sebab kul 5 lagi angah dah kene bangun bersiap gi skolah. Skolah dia yg paling jauh. Dia takmo tukar skolah, lagi pun tahun ni dah UPSR. Anak2 aku ni bersepah sekolahnya. BB & Adek skolah sama tp time pulak lelain. Sorang pagi, sorang petang. Lps angah mandi. along punye turn pulak. lps along, bapaknye pulak. kendian tu baru aku. Sementara nk tunggu turn aku mandi, sempat la aku masak air, buat ais (hobi aku kumpul ais. ko hado?), bagi Toti makan, cuci skit2 jamban. Susunkan baju adek & BB..pastu aku baring ;P

Bila memasing dah bersiap, baru aku kejutkan BB, tu pon lepas sorang2 aku lambai. memula bubye angah. pastu bubye kaman, bubye along..last skali baru aku kejutkan si manje kededek, adek. Korang jangan tak tau ye, baru beberapa bulan ni je aku stop dokong dia. kalau tak, aku kene dokong dia dari katil bawak ke jamban. skang ni aku rasa dia dah nk sama besar ngan aku. semput mak dokong ko nak oii. dah la boleh guna tangan sebelah je. sebelah kiri kan ada fistula. putus lak urat lengan aku kang.

Kalau korang nk tau, Adek & BB mcm baby tua kat rumah tu. Memasing manja. Tp lain2 karektor la. Macam BB, dia lasak gegiler tau. Betol2 macam budak lelaki. Ni tgh tunggu dia piyed je nk tengok berubah ke idak prangai lasak dia tu. Skang ni dah darjah 4. Tp kang kalau bebetol berubah, mau aku rindu nk tengok dia mcm skang. huhuhu..yg adek pulak ala2 diva. cerdik sesangat, poyo kat depan orang..tp manja kededek kedodok dengan aku kt rumah. Si BB yg dah darjah 4 tu baru brenti nyoyot botol susu tau. alaaa..nk heran apa, aku dulu pon brenti nyonyot sama mcm BB..darjah 4. ngeeeee. Skang ni Adek je yg membotol lagi. Tp bukan isi susu, aku bancuhkan milo. takpelah..nyonyot jelah selagi mana nak. Adek minum milo pagi sebelum gi skolah agama & malam nak tido. Tp dia tu reti pulak nk malu. Bila ada kawan2 aku / kengkawan dia dtg rumah, cepat2 dia sorokkan botol susu. hehe..


macam ni le tetiap pagi. aku susunkan baju yg BB & Adek nak pakai. tp aku bukan letak gitu je tau. aku SUSUN ye, ikut aturan kene sarung yg mana dulu. benornya paling atas tu aku letak panties dorang. tp takkan aku nk tayang lak kan ;P kaman ckp nape aku susunkan utk bebudak tu. biar dorang buat sendiri..e'eh...takpelah, kat rumah tu dah takde anak kecik. bior le aku layan dorang macam baby pon. esok lusa bila aku mati, dah tak dpt dorang nk rasa memanja gitu. nanti semua kene buat sendiri. dorang berdua tu, ubat gigi pun aku yg letakkan. macam adek mmg manje melampau. tetiap pagi aku yg mandikan, aku lapkan, aku yg pakaikan baju dia. dah siap, baru dia nyonyot milo ;)

yang ini memang weekdays aku letak kt luar. senang dorang nk bersiap. ubat ketiak, bedak, sikat memasing sume ada dlm bekas ni..weekend baru aku simpan balik dalam bilik. kat ruang tamu aku ada cermin besar aku lekatkan kt dinding. senang..


setiap kali sebelum aku kluar gi memana, mmg aku kene pastikan rumah yg sekangkang monyet aku ni kemas. idak kang, kalau masuk balik tengok tonggang langgang mau kluar saka aku. haha..

 dapor aku pun sama..aku tak boleh tengok kalau ada pinggan mangkuk cawan yg tak bertangkop. biasanya malam lagi dah siap kemas, kiranya aku celik mata tengok dapor gini dah. terlohong je bawah sinki aku. jangan tak tau, aku rasa rumah aku ni lah satu2nya rumah yg tak berenovate kat flet tu. kiranya boleh dijadikan rumah contoh la. haha..jenjiran aku rumah sume cantik2 dah renovate. aku ni, grill pun takde kat beranda tu tau. huhuhu..sadis!

area ni (tepi dapur laluan pintu keluar) memang tak dpt nk tolong la. asalkan kemas skit udah. sebab sni la tempat letak semua kasut skolah, beg skolah, barang2 yg nk kene bawak gi skolah. Beg duit blanje pun letak kt situ. so, potensi utk tertinggal barang tu sgt2 lah kurang sebab dekat dengan pintu keluar :)

daif bebenor nih..haihhh..dah terabak habis tikar getah. esok2 le aku gantikan. idak kang, mau ada yg tersadung jatuh tertonggeng ni nnt..

Setiap pagi bila semua dah kluar gi skolah, yg bapaknye gi keje..aku hantarkan adek gi sekolah agama. Depan rumah ni aje. tp sebab kene melintas jalan, aku hantarkan ajelah. bila time balik ada guard jaga lalulintas, takde la aku riso benor. tp disebabkan adek ni manje kededek, kene la hantar dia sampai dalam kelas. sangkutkan beg kat kerusi. salam, cium2, pepelok baru aku blah. 

eh, lupa lak aku nak snap gambar kelas skolah agama dia..elok bersih kemas tersusun barang2. Bebudak tu pun takde la punggah2. Memasing baik sangat. Tak kira la lelaki ke perempuan, sapa yg dah sampai dulu semua elok duduk kt tempat memasing. Sape yg sampai dulu, memasing gi lemari kt belakang amik buku, Quran..Ada yang baca Quran, ada yang baca hadis2. Walhal time tu awal lagi. Boleh je memain macam bebudak lain. tp budak kelas adek ni semua bagus2 belaka. Syukurlah, adek masih kelas pertama kat sekolah agama & sekolah kebangsaaan. Harapnya sampai bebila pon maintain la gitu. Aku suka tengok kawan2 dia..tp memang kene fight sesungguh sebab semua pun cerdik. macam adek tu aku tengok result semua A, ingatkan dapat la no. 5 ke bawah..skali..tak dapeknya. Dpt nombor belas2 jugak sebab peratus memasing rapat2. tp takpelah, nande kededek mama kene usaha lagi la gitu..

Gitu le gayanya nk melayan anak bongsu yg ala2 baby tua tu bersiap gi skolah. Tp memang aku bersyukur sebab walaupun keadaan aku dah mcm ni skang, tp anak2 semua dah faham. Memasing dah tau tugas memasing. Macam along & angah dah cukup besar nak tolong lipat kain, kemas rumah... Kaman pun memang dari dulu lagi rutin amik kontrak cucikan kain baju & sidai. So, ringan skit la aku. Balik cuci darah memang aku terbongkang je dlm bilik. Dah tak ingat dunia..haha..

mama + adek nande kededek


Ok uols, Selamat bercuti & Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 58 ^_^






6 comments:

Eye_nee said...

Akk pun ada kedekek kanja kanja kat umah tu...Yana tu hah..mandi pun masak air panas lg...secerek sepagi tak der hiter kekdahnya kat umah kan...sejak dia dah ada bilik sendiri 2 3 bulan ni jer lah akk tak dukung dia pagi2 gi bilik air...tp sepender baju tudung segala bagai siap sedia lahhh kat tepi katil tu...

Mummy Sher said...

Salam.


Selamat hari merdeka!

deaf-angel said...

ada pepatah melayu - rumah ku syurga ku.
cewahh

Anonymous said...

sangat kemas dan teratur rumah dan rutin harian, sangat rajin.
tenang minda sekeluarga.

A.I said...

Eye_nee,
a'ah..sama la ye. tp si nande kededek aku ni tido ngan aku lagi kak. ntah sampai bila la nk memanja gitu. tp rasanya takpe la kot. bukannye ada anak kecik lain lagi kt umah tu kan. dah nama pon bongsu. layankan ajelah ^_^

Sherwieyna Muzzarwer,
Salam ^_^

deaf-angle,
ececehhhhhh...

cik Anon,
rumah tu ada masa tonggang langgang jugak dek si BB main pondok2..tp lepas tu memang dia kemas balik la. kalau tak, kluar taring maknya..haha

Hayati Ghazali said...

Salam,

Besar atau kecik dalam rumah tak penting, yang penting isi rumah selalu bahagia dan rumah bersih dan kemas macam rumah tuan blog ni :-)

klik klik (^_^)