27.12.16

::RUMAH MANIS RUMAH::

27.12.16

Home Sweet Home la sgt kununnye ni..yelahh sejak dua menjak akak duk bertapa kat umah, ini jelah terapi akak. dah brape bulan akak tak masuk opis. asyik la kluar masuk spital. dah tu akak ni cepat nau rasa letih, takde daya (tp kalau gi merayap jejimba ada lak daya..hihi). akak ni mcm ada penyakit, tak boleh tengok umah kotor & sepah. boleh naik hantu jadinya. stress tak pepasal. tp tuler, akak ada criter kat ig haritu yg mcm ni punye prangai bukan akak sorang je, tp semua adik bradik akak gini. asalnya mak la..mmg dari kami kecik umah mak kemas je. so kami semua dah terbiasa gini. mcm masa anak2 akak kecik dulu bukannye dorang tak nyepah umah. tp dorang tau sendiri tempat yg boleh dorang terbalikkan adalah bilik dorang sendiri. kat situ mmg tmpt dorang tonggang langgang main. pastu nak simpan menan, akak ada sediakan containner. senang, nk kemas..campakkan aje dlm tu. makanya dah besar2 gini semuanya dah tau camne nk kemas umah. yelah, sape pulak yg nk sepahkan kann..memasing dah membesar. si BB ajelah yg masih lasak lagi main. tu pon lps dia terbalikkan umah, dia sendiri akan kemas balik. akak x kisah..gasak le ko nak main apa pun. yg penting, lps main pepandai la simpan balik.. :)

akak criter ni bukannye nak riak. akak ni takde benda pun yg nk diriakkan. umah akak ni bukannye ada penah renovate ke apa. macamana akak beli & duduk 16thn lepas, camtu jugak la rupa dia smp sekarang. akak takde duit berlebih nak renovate2 bagai. udah la umah pun kecik sekangkang kucing aje. akak deko2 pun guna barang2 murah je. dah la perabut dlm umah akak ni banyak yg antik. hehe..yg penting, rasa sedap mata akak sendiri memandang sbb sendiri yg duduk dlm umah ni kan.. 


umah akak tingkat paling atas & ujung skali..tu yg fefeeling penthouse tu. penthouse kos rendah. ko hado? haha..

kat luar tu akak tepek tikar getah..nampak kemas skit simen

(ada penampakan di situ)
ni dari pintu masuk. trus ko jumpa dapor masak. boleh trus bukak piuk tengok lauk :P

ini le dapur kecik akak. masuk je umah jumpa dapur ni dulu. dapur masak akak tu dah berabad umur dia tau. tp akak sayang oo..hari2 lap sental. tu yg berkilat putih je kaler dia..sinki tu pulak mmg akak tak penah tukar2 lagi sejak masuk umah ni. 16thn dah umurnya tu, kot esok lusa ada duit jatuh dari langit, akak tingin nak buat baru. berangan nk yg ada kabinet kat bawah sinki tu..skang ni boleng je rupa dia..kesian tul..huhu


ini kat beranda dapur. akak tepek dengan karpet rumput. redup skit mata memandang keluar. rumput pelsu tu akak beli kat kaison. suka tul akak beli brg kat sana. comel2 tp murah gile rege :)

nak ulam cili, petik aje kat luor..

ini bilik kat dapur. tp akak buat store tmpt simpan buku bebudak, pinggan mangkuk, stok brg dapur & memacam lagi. akak siap pasang kipas dlm tu sebab bebudak ni selalu duk dlm tu main / belajar..

dlm store ni jugak akak letak tempat gantung baju yg tak sempat nk kering lps gantung kt luar. lemari putih tu tmpt akak simpan stok makanan & brg dapur..kt belah bawah tu pulak ada brg2 skolah mcm stationary semua..

caye tak, gobok ni dah berpuluh tahun umur dia tau. akak angkut dari umah lama kat Selayang lagi. skang akak buat tmpt simpan pinggan makan kami, bekas2 tipuware & memacam benda lagi..

ini bilik bebudak. tikar kartun tu dah koyak rabak. skang akak dah tukar letakkan karpet tatami. best gile karpet tu, tebal & gebu. sedap baring :)

 hujung katil - kabinet baju angah & BB. kt ujung tu penyidai telekung & sejadah

belah sini pun benornya skang akak dah ubah. ni gambar sebelum. malas lak nak transfer gmbr baru. haha..tp skang lagi lapang skit la rupa dia..
(bebear dlm bilik ni kebanyakkannye semua akak punye. kat loteng pon banyak laki akak campak simpan kt situ. menurun bg bebudak ni pulak. takyah beli dah..)

ini bilik akak..siap ada tong oksigen kat situ ;P
(bear rimau tu arwah abah belikan masa umur akak 12thn)

ruang tamu kecik akak. wallpaper tu akak beli kat kaison jugak. murah aje, segulung rm19,90 ada 10m & dah siap bergam, tinggal nk tepek aje. utk seluruh ruang tamu ni akak guna dlm 8 gulung je. 

meja makan baru yg akak beli kat ikea. murah giler. ni le pestime akak beli meja makan. meja sebelum ni akak simpan kat umah mak yg kat rawang ni. umur meja lama tu dah lebih 30thn tau. sayang nk buang, tu yg tompang letak kat umah mak..boleh akak tengok dia lagi :)

cuti skolah ini le xtvt bebudak ni, kalau x ngadap game..ngadap tv. takpe, kita kasi can. bukak skolah sok dah x boleh la nk santai2 nau :)


lemari tv & speaker yg dah berabad lama umurnya..antik sesangat ni :)



ok, ni je dulu akak hapdet, akak tengah cuba nak carik mood berblog balik ni. baeklah, sis cuba! ;P


6 comments:

Juls Julie80 said...

salam sis..cam agak lama sis x update blog kan.. tertanya2 jugak kot sis x sihat or sibuk..alhamdulillah... rumah sis kemas..x kira la cane bentuknya..kita yg duduk..janji selesa.. x mewah xpe.. janji ada keberkatan didalamnya :)

lieyalatif said...

kemas je kak umah ko kak...tu laa didikan awal tu pentingkan...kalo dari kecik kite di asuh pembersih, pengemas mcm tu...mcm ni la hasilnyer....

Norhayati Mohd Isa said...

Kemas dan teratur jer rumah AI ni..
Sejuk mata memandang..
Teringin juga nak ganti cat kepada wallpapper tu..
Dah 10tahun tak tukau cat tu..
Dari mula beli sampai la ni..
Nak cari kat kaison juga lah :)

Aisyah Shaharudin said...

Cantiknya, pandai akak deco :-)

Redzuan said...

Salam akak. Nampak memang kemas dan teratur susunan rumah akak ni. Saya dah pun follow ig akak. Setiap kita diberikan ujian tersendiri. Tulisan akak banyak menaikkan semangat saya. Moga akak terus diberikan kekuatan dan sentiasa didalam lindungan rahmatNya

A.I said...

Julie,
Salam :) hehe..tuler, ni baru nak amik mood hapdet blog. akak banyak update kat ig je skang..

Lieya,
umah ko lagi kemas. cantik, comel lak tu..aku suka tengok. tp mmg betol pun, kalau kita dah terbiasa camtu..takde masalah pun nak umah kemas & bersih..kann ;)

Norhayati,
iye..samalah ngan umah ni pun. dah berabad tak mengecat. dah bertompok2, last cat pun adik2 yg buatkan. ni senang tepek je wallpaper, murah pun murah.. :)

Aisyah,
mekaseh.. :)

Redzuan,
Salam..umah kecik, terpaksalah buat gitu bagi nampakkan luas kononnye. mekaseh doakan akak :)

klik klik (^_^)