8.8.12

::RESIPI SEMPOI PUDING TELO + KEK CEKLAT KUKUS::

8.8.12

AIN, nah amik resipi yg kau mintak smalam tu. Aku ni spesis masak sempoi2 je. suke adjust sendiri resipi bagi senang & cepat masak. tp yg penting...SODAPP! ;)


PUDING TOLO CARAMEL

(utk seloyang - tp kalau aku buat mmg kene gandakan le sbb kaum kerabat ramai)

Telo hayam - 9 bijik (gred c)
Esen vanilla sesudu kecik
Susu krimer pekat manis setin
Air

1. Memula, kau panaskan 3 sudu besar gula dlm loyang atas api yg kecik smp hangus skit. jgn hangus byk sbb nnt pahit. pastu kau angkat letak tepi bagi gula tu keras.

2. pecahkan telo dlm 8/9 bijik dlm blender cmprkan sekali sesudu kecik esen vanilla. kau blend smp tolo tu kembang. telo ayam tau, bukan telo lain. bentan lak kang ;P

3. dlm bekas lain kau masukkan susu pekat manis (krimer) 1 tin + air 3/4 tin (kalau kau nk keras2 skit mcm aku tu air separuh tin susu je) - kacau skali dgn tolo yg kau dah blend tadi. kacau smp sebati, pastu kau tuang le dlm loyang yg dah bergula hangus tu.

4. kukus 40minit, siap! ^____^ bleh tahan seminggu kalau kau simpan dlm esbok. mkn ulang2 mcm aku anak branak kt umah ni. takyah beli kt param ;)


KEK CEKLAT KUKUS ITAM LENGIT

(ni pon utk seloyang, kau nk byk kene gandakan resipi ni ye)

1 cwn gula perang (brown sugar)
1 cwn susu ceklat (aku guna yg dutchlady punye)
1 cwn minyak (aku kurangkan skit sbb takmo terlalu moist)
1 cwn serbuk koko
1/2 cwn susu pekat manis
1 1/4 cwn tepong gandum
1 sudu kecik soda bikarbonat
1 sudu kecik baking powder
3 bijik telo

1. Memula tu kau ayak tepong skali dgn soda bikarbonat + baking powder - letak tepi

2. Kau pukul telo hayam tu smp kombang - letak tepi

3. Kau masukkan semua benda ni dlm piuk - serbuk koko, gula, susu ceklat, susu krimer & minyak. Pastu kau panaskan atas api kecik smp le sume larut. Pastu kau matikan api.

4. Dah tu, kau masukkan telo tu td dlm bancuhan koko yg dlm piuk tu. Dah sebati. kau masukkan tepung skit2 & gaul..

5. Dah siap sume, boleh le kau mskkan dlm loyang. Loyang tu kau lapik le dulu dgn kertas minyak. kalau xde, boleh je kau lumur dulu dgn buttercup. Idak le dia melekat lps masak nnt. 

6. Kau kukus dlm sejam. Sesambil kukus tu dlm 15 mnt sekali kau angkat le penutup kukus tu buang air wap. Idak le dia menitik atas kek. Sama gak dgn puding yg kat atas tu. Kau buang2 le air wap tu tau. 

Senang je kan? selamat memasak. Eh! blom abis lagi. Nk criter camne aku buat sos ceklat pulak ;P


S
SOS CEKLAT

1. Campurkan serbuk koko + susu pekat manis + esen vanilla + coffeemate skit (kalau takde pon takpe) + air skit (sukatan agak2 sendiri le) ;P

2. Kau masak secara double boil tu. Bila ceklat dh masak, kau masukkan telo yg dah kau kacau bg kembang dlm ceklat. Sebijik je cukup utk pekatkan sos tu. Kacauuuu lagi. Dah masak, kau tutup api. Lps tu baru kau campakkan sesudu beso buttercup dlm ceklat. bior dia cair. Dah siap! ^____^




- Jenoh aku taip skit2 ni tau. Aku tgh cirit birit sebenornya ni. Adoiii...perot meragam dr mlm tadi :( silap makan agaknye ni. huhuhu...ok le, selamat mencuba ye. byeeeeeeeeeeeee...! (sambil berlari2 anak ke jamban)



4 comments:

AzuraFazil DIN said...

kak .. haku nak yg ko wat ... ngidam ni kak ...

Ain said...

hehe..tqvm kak ai....mlm ni kita nak buat...:)

Abil Fikri Ahmad said...

Tu laa, lain kali tok sah makan makanan semalam, masak hari ni, makan hari ni jea, esok masak lain. Tak la meragam perut tu ( I memang tak makan masakkan dah berusia sehari)...aa siapa yg minta resepi ni semua ni?? Betul ke nak masak cm lalink saya masak tu...ooo jgn lupa, pesan kat dia yea lalink,,pakai apron sebelum masak..!

A.I said...

JUB,
ALAMAK...PARAH NI. ORG BUNTING NK YG AKU BUAT GAK. CAMNO? RAYE NNT DTG LE RAWANG, AKU MASAKKAN UTK KAU. hehe..

AIN,
GUD LUCK ^____^ SENANG JE KAN? KOMPOM JADIK PUNYE...EH, ABIL PESAN SOH PAKAI APRON MASA MASAK TU. JGN LUPA TAU!

ABIL,
huhuhu...NI SUME KES SAMBAL HATI SMALAM LE. AI SORANG JE YG MKN SAMBAL TU. ORG LEN X KENE PON. huwaaaaaaaaaaaaaaa! MEMULAS LAGI NI. ADOiiiii (JAMBAN IS MY BFF FOR TODAY) LENGUH DAH DUK MENYANGKONG!

klik klik (^_^)