22.10.15

::CUCI DARE::

22.10.15

Lama dah rasanya aku tak riakkan citer pasal cuci dare kan. yelah, mcm takde apa. hari2 pun benda yg sama je. ahkak dah naik bohsan tau. tp skang ni dah kurang skit la rasa muak tu sebab pujuk hati sendiri kononnye waktu cuci tu adalah waktu beristirehat. baring2 lunjur kaki sambil layan drama tv kaedahnya ;P

Dah nak setahun aku mencuci dare. Lengan pun dah berbonggol2. Urat aku beso & flow kuat bebenor. Org len bonggol kat tmpt cucuk je. tp aku ni berlekuk2 bonggol macam ada anak ular dalam lengan. Stress tau bila tido terlanggar. pastu kengkadang sampai rasa geli ketiak urat tu vibrate. Tp nk buat camne kan..hadap ajelah smp putus nyawa sok. Ni pun masa cocok masih rasa sakit lagi. lepas cuci pun sama je. balik tu memang dah tak pikir dunia dah. makan2, trus kebabom tido. tiap kali habis cuci kapala rasa berat giler. kadang smp termuntah2. Tp syukur sebab smp la ni pun tak penah lagi la kene tarik air bebanyak mcm org lain tu. paling banyak pun pernah 2.3kg sebab time tu berat naik 2 kilo. ahad togok air banyak sgt. biasanya aku naik kurang dari 1kg, so tarik 1kg tu jelah. Dry weight aku skang pun doc dah maintainkan 45kg. Tak macam dedulu, 43kg je. apa ke sendu? dah rupa keliwon! sib bek skang dah ok berat ahkak  ^_^

 buah pinggang saye ^_^ penyambung nyawa ni..

 aku ngan minatang ni berpisah tiada. kat memana pun aku usung. siap ada stok bagai. dlm beg ada, dlm laci ada, dlm kete ada..luas dah lobang idong aku! 

 haaaa..lunkur kaki, layan tv. tp korang jgn caye la aku duk sopan gini. kejap je tu. kang naik la kaki duk terkepet sana, terkepet sini. 4 jam ko! kejung lak kang kalau berlunjur je..

 selpi tangan pon boleyyyyy

 hi doktor ^_^ 
2 bulan sekali doc akan dtg pantau kami kt sini..

time ni lupa nk cuci selimut, aku angkut selimut si adek. e'eh...terkiut pulak ahkak rasa. semuanya kaler kepink pink

hai ^_^



8 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tabahnya Aiza.. Semoga teruskan kekuatan yg diberi..
Lama juga ye buat dialisis ni smpi 4 jam..
Cantik pulak selimut Hello Kitty tu :)

f.i.e.z.a said...

kalau ada org derma buah pinggang boleh berenti dialisis ke?

semoga diberi kekuatan pada kak ai ku sayang. sihat selalu k xoxo

cikel said...

Akak cuci dare..sy kne masuk dare..😅😅�

A.I said...

Nur Hayati,
terpaksa jugak la bertabah. nak buat camne kan. kene hadap jugak. tak cuci kang, putus lak nyawa..hehe

fieza,
haaa...ituler penyakit aku ni lain macam. kalau org lain tu bila dpt buah baru & sesuai, memang bestlah. boleh brenti cuci. tp aku lain. akak kan penyakit igA, imun tu boleh etek balik buah baru. kalau sesuai pon boleh bertahan dlm setahun dua gitu. pastu kene cuci balik. so, dari akk susahkan orang..baik teruskan ajelah mencuci dare..huhu

cikel,
nape masuk dare? tak cukup dare dlm badan ye el?

cikel said...

Haah kak.. hb sy rendah.. tu yg kne masuk dare merah.. 8 jam terbaring je.. urat kecik tu yg slow..

deaf-angel said...

Take care my friend.

A.I said...

cikel,
akak masa memula kene cuci pun hb low..tinggal 5 je dlm badan. sib bek tak putus nyawa. hehe..tp skang hb dah ok :)

deaf-angle,
maceh bro.. ^_^

cikel said...

Huhuhu..sy ni x tahu la g mane darah merah ni..dh byk kali dh asyik masuk darah..sampai kan bila check haritu darah merah sy cipta antibodi sendiri..darah dh x knl tuan punye bdn

klik klik (^_^)