4.7.16

::SELAMAT HARI RAYE..MAAF ZAHIR & BATIN::

4.7.16

Cepatnya rasa habis bulan puasa tahun ni..makin lama makin laju rasanya masa berjalan. lusa kita dah nak raye. mmg kejap sesangat rasa skang ni. tp orang lain dah ada kat kampong, aku terperuk kt umah lagi ni. hehe..along ngan angah je yg dah ikut mak balik melaka sabtu haritu. aku balik lewat skit sebab esok aku masih cuci dare lagi. habis ptg sok. ni pon tak tau lagi nak gerak sebelom berbuka ke, atau lepas berbuka..

Aku takde buat apa pun preparation utk raye ni. kuih pun main tunjuk2 je. nak bawak balik melaka dlm 2-3 bekas. kesian kat mak, tak brape sihat lagi nk buat kuih, tp haritu dia buatkan jugak skit utk cucu2 dia makan. yelah, sekut tradisi dia tu..ceklat cip. tak pernah tak buat. tu yg dia buat jugak skit utk makan tu. aku mcm biasalah, utk rumah ni nnt bebudak dtg beraye aku hidangkan ceklat2 je. tu yg laku. muak dorang bedal kuih raye. dah siap beli tu, tinggal nak letak dlm balang je nanti. Aku pulak spesis yg tak reti nak membega2 rumah, rumah aku sama je rupa dia. takde aku nak alih2kan kusi meja aihh..langsir pun tak tukar. aku kemas & cuci macam biasa je. tak reti le aku nak tukar tu, nak tukar ni. asalkan kemas udah...ni pun smalam aku balik dari cuci tengok laki aku ngan si BB & adek tgh gigih mengemas umah, sedut segala habuk kat cecelah bedah :P elok, lapang skit rasanya lobang idong aku ni. umah aku ni nampak je mcm kemas. tp habuk ya rabbi..berkilo2 ntah mana datangnye. tingkap elok je bertutup. stress aku ngan habuk ni tau.

Baju & kasut bebudak ni pun aku dah siap belikan dari sebelum bulan puasa lagi. kiranya sebelum aku jatuh sakit yg berulang kluar masuk spital tu. lega giler semua dah settle awal. dari tahun lepas lagi aku dah buat gini. sopin raya sebelom puasa. takde la nnt bebudak ni meroyan kata tak larat la apa. lagipun pening kepala aku duk berasak2 dengan org ramai nak memilih baju. mau ada yg kejung kang. baju kurung raye pulak, adik aku si AJ yg jahitkan utk kami semua tahun ni. senang sgt dah rasa ^_^ campak je kain kat dia, jadik baju. ni tinggal aku nak tepekkan dokoh je bagi nampak lg menarik skit..


 bekas kuih raya aku tahun ni..
seketol 90sen, aku balutkan reben & tepek bunge bagi nampak kiut. senang guna yg ni, bebudak senang nak bukak, nak tutup. kalau guna yg kaca punye mcm sebelom ni, jenoh aku nak bukak katupkan utk bebudak tu. yg plastik ni senang..kedap udara pulak tu ;)


 yg belah atas tu kuih raye tradisi biah ronggeng..dia buat utk cucu2 makan je tahun ni. sian dia tak brape sihat lagi..yg bawah tu pulak kuih raye tunjuk2 yg aku order dari jenjiran tetangga.. :)


masa ni menunggu si kaman mengetest baju melayu. last minit bapak bebudak ni baru nk beli. gatal gelebek sungguh la dia tau. masa nk beli awal2 katanya tak yah, sarung je yg mana ada nnt. chait! tau pon nnt rasa lain sebab tak sedondong dengan kami anak branak. tp ni takde pegi beli jejauh pun, kami gi Takzim kat tesco umah kami ni je. sib bek ada lagi..


Ok lah korang..lepas raye nnt aku hapdet lagi ye. pada yg baru nak balik kampung tu, berhati2 di jalanraya. semoga kita semua selamat dalam perjalanan pergi & balik. selamat bergumbira dihari raye, selamat makan ketupat rendang & Selamat Hari Raye Aidilfitri..

ai lebiu all







No comments:

klik klik (^_^)