11.3.09

::KEK STIM PERTAMAKU::

Balik dari Geng Pengembaraan Ai tu, tetiba je naik hantu nk kukus kek. Lagi pon bahan2 mmg dah ade kat umah. Sangat le senang nk buat. Tp takde la aku buat yg berlapis2 cam besen aku tu. Dia dah mmg xpert.. ;P

KUKUSKU SAYANG

2 bijik telor + 1 cwn gula - dipukul sampai kembang

masuk 1 cwn minyak + 1 cwn susu pekat manis - pon dipukul sampai kembang

aku guna tepong naik sendiri

masuk pulak 2 cwn tepong + 2 sudu kecik soda bikarbonat + 1/2 sudu kecik garam
+ 1 cwn milo + 1 cwn serbuk coklat (aku guna van houten) - gaul rata

pastu masuk pulak 1 cwn air panas

gaul rata

kalau tak larat cam aku (takde mixer),
gunakan tangan laki untuk gaul rata adunan ni..kih kih

dah siap, masuk adunan dlm loyang, kukus!
x sampai sejam dah masak..

TIPS:
bagi memudahkan membasuh bekas adunan tadi,
panggil seberapa ramai anak yg ada
untuk menjilat saki baki adunan ceklat itu tadi..
BBQitie sampai jilat senduk ngko!


Dah siap!
sangat gebus tp moist (camne tu..?)
Ayoyo..!

20 comments:

Shima Zahar said...

kak.. ko pun buat kek kukus ek.. orang pun hari isnin tu buat gak.. sempena dengan birthday si aiman tu.. sedap kan kak... marvelousss daripada bakar...

☆ lieya latif ☆ said...

wah kak...marbeles...meleleh air liur wangi aku tau kak tgk kek ko yg diselaputi coklat tuuuu....sedapnye kak, kalo dapat mkn ngan aiskrim vanila secekup sedap nihhhh...

comel ajek aku tgk anak2 ko dok jilat adunan kek tu kak, mia same lee peel cam dieorg....he he he he

kak ai, bile nak ikut abg ezli turun KKM ni...leh jumper....

Ummi Nuhlan said...

amboi....napak besh je,..makan mesti molot comot..ihiihih
kak ai...awat den nak upload pic error ek...adoi laa..

iena hamdi said...

wahh ko tak jemput pun makan kenduri kek kukus ko eh

nasz said...

rajinnye akak sorg ni. nmpk sungguh sedap kek ko tu kak ai oiii... tp plg seronok tgk anak2 kak ai mencuci mangkuk tu. kahhhhhhh

nabilah_2908 said...

wah..menyelerakan..sampai 2 loyang akk wt..tuk mkn ank beranak or nk bg org kak?

Ummi Nuhlan said...

memang dah boleh upload..tu yg lama..
hari ni asyik fail je...adoi...
imah ni hari2 masuk llog akak... sumber inspirasiku..heheheh

♥ Che NamNam ♥ said...

wahhhhh kak kecur air liur dah nih..tatap ko nyer kek kak..sodaapppp tuhhh..
nengok ko wat cam senang jerk tapi biler haku wat cam susah jerk..
erkk tapiii haku cam tak pernah wat lagik kek cenggitu..
haiyoooo haku memang tak pernah wat kek la wei..terlebih sodahh..!!

cik helena said...

nampak sedap kak ai..tp sy tak makan coklat pulek.hehe

Fiza Nordin said...

caiyokkkk my besan!!!!

Ciklinn said...

wah sedapnyer..... linn pun wat kek coklat hartitu tapi versi bakar.. hahahahha....

kak best petua ko tu..suh nak2 yg membersihkan bekas tu...

Tink said...

adoh tak tahan aku tengok cekelat2 ni huhuhu

miss♥wahida said...

w0w...nmpk tersangat2 menarik kek kak ai...hukhukhukhuk...

saveme_zero said...

walaaaaa...teror ko kak ai. aku pengukus ni pun takde lagi..huwaaaaaaaaaaaaaa

elly @ suely said...

wowiiii cedapnye,... nak sket...

Unknown said...

owh tahniah!
lagi sedap kukus sebenananye
erk ko bagi anaak2 ko jilat bhn mentah tuh?isk2 betuah ko

♥ Eda ♥ said...

perghhh maveles..weh mek..dulu kan aku de tanya ko cemana rupa nak kukus gune pengukus..sampai la ko letak cemtu baru la aku dpt bayangkan rupanya..carik loyang yg kecik skit kat dalam tu eh..hehe...tapi aku tgk pengukus ko cam xtra large je..aku nyer cam kecik je..siankan..tak penah gunee lagik ni

D.O.U.B.L.E...S said...

rajin betul ko kak..kalau aku tak de la..aku ade je periuk tu...simpan je la...nanti2 la..bila sampai seru..

Shima Zahar said...

kak nak tanya...
resepi kek ko nie tak payah letak butter ker...?

kakngah said...

aku kalu buat kek kukus, kompem anak2 jilat mangkuk smpai licin...

klik klik (^_^)