19.11.14

::D.I.E......T::

19.11.14


Minggu lepas mmg aku mkn macam2. seboleh2 nk sumbat dlm tekak ni mcm tak sedar diri :P sampai menjerit2 mesin dialisis aku tersumbat. Aku pulak jenis dh masuk jam ke2 cuci tu jadi krem sana sni. haiyooo...azab sungguh. Kalau kowang tengok aku time tu dah mcm spastik! senget2 kaki & tangan aku. Bayangkan nk habiskan 4 jam? aku brape kali pitam ntah masa cuci dare tu. Buat malu iols je sbb patient lain yg dah tua2 relax je. aku je yg huru hara. cisssss..

Aku patutnya makan ikut diet. Tp ni bukannye diet yg nk kuwuskan badan tu. Ohoiiii...mati keringlah mak nyah heyyy. ni pon berat tinggal 43kg je. jerangkung tengok pon nanges. mana tak? tiap kali lps cuci, turun 2kilo. camne nk gomok kalau camni. huhu...

Aku boleh je ikut diet yg doc bagi, tp tuler pulak. tekak tembolok aku ni skang kebulorrrr je. selera mkn dah ada, tp tak boleh nk main belasah jelah pulak..oh myyyyyy...aku try jelah. redhaaaaa....


minggu lps kan minggu sebeday aku. org ni nk blanje makan, org tu blanje makan..takkan lah nk tolak rezeki pulak kennnn. belasah ajelah tanpa rasa bersalah. kiranya aku istigharkan minggu lps adalah minggu melanggar pantang aku. miahahahaha..


hari sebeday aku, 11.11 - momoi blanje mkn spicy fish & chip kt SR
dengan dia punye macaronni pun aku belasah :P


pompuan yg banyak pot pet pot pet suh aku jaga makan, tp dia sendiri haritu bagi aku langgar pantang. haha


yg ni pulak hari jumaat lepas. kak lina (baju purple) blanje mkn kt KR..


huiii...hayam KR ni kalau mkn hari2 pon rasanya takkan bosan kot. sedap nk mampos hayam dia, dgn juicynya..lembut...ish, dpt kokak tulang tu skang mmg best la...


yg ni pulak time aku nk gi cuci dare, kutip along dari skolah dulu. skali ngan geng dia 2 org. kami lepak2 makan kt tesco. mkn hot&rolls, nasik hayam & minum cool blog. ecehcehcehhhh....fefeling budak skolah pulekkkkkk. puiihhh!


Minggu ni aku dah sedar diri balik, aku pun mula la berdiet. Bertahan jelah tekak ni..yelah, dah biasa pepagi belasah nasik lemak ayam la...roti cnai telor mata la..skali dgn teh tarik siap hokeyy. mana lah aku boleh dah susu skang ni. Boleh benornya tp jarang2 lah. nk mkn gitu dlm seminggu/2 minggu skali je boleh la..


tu diaaaaaaaa! menu mcm kt spital. aku mkn roti ngan kopi o kt opis. (patutnye tak boleh mengopi tp sbb aku lupa nk beli teh uncang letak kt opis. hehe) tghari pulak aku mkn nasi dgn ayam goreng + kobis skit. huhu....skit2 la belajar menahan napsu makan..harap2 ok la condition aku. 


tp yg ni tak menahan sbb isnin mlm lps cuci dare aku aku x makan, kebulor luar biasa aku pagi tu kt opis. bila hantu raye merasok, aku bedal je nasik lemak ni. tp tghari aku sambung blk mkn roti. hehe...



 telor separoh masak boleh, tp yg putihnya sahaje. no kuning telo, no kicap. erk!!!
ok, yg tak menahan...elak ayam masak lemak cili padi. oh myyyyyyyyyyyy 


bekpes aku - tek o 1 gelas, roti/biskut, donut...
no more teh tarik ke...teh tolak ke..sob sob sob



sayor2, petai, ubi kentang, tomato & pisang pon tak boleh. 
huwaaaaaaaaaaaaaaaaa. tu sume feberet aku....  -__-'
mmg yg ni kene elak sungguh2 sbb aku ni senang nk kene high potassium. bengkak jantong, boleh stop tetiba mcm haritu. tu yg doc masuk ubat cepat2 tu. kalau tak, mau arwah dah. hehe..

ok2, tobat dah. aku mkn yg senonoh2 aje skang ni..(tengok lama mana boleh bertahan) ala, sekali sekala tu boleh la kan. aku plan mkn apa yg tingin dlm seminggu / 2 minggu skali aje, gitu...ngeeeeeeeeeee.... ;)




9 comments:

mamabeauty said...

aduhai.. kalo dah biasa makan memang mencabar kan nak biasakan diri.. semoga tabah..

deaf-angel said...

dulu zaman perang jepun, orang makan ubi kayu je tau....

Salina@IbuAqil said...

Hihihihi
Mmg kita kadang time2 x sihat ada je selera mcm2 sis..
Take care sis..
Kuatkan semangat.. ;D

Beautyfull_Maria said...

Kak Ai,mcm nak borak dgn akak..blh bg email ke..or any source utk bborak? Thnks!

adarnadzmie said...

moga Ai dapat mengikut apa yang disarankan oleh dokter....kalau nak apa salahnya sekali sekala...hihiii

A.I said...

mamabeauty,
mmg sedang bertabah ni...huhu

deaf-angle,
choiiiii....abi kayu pon aku tak boleh mkn tau :P

Salina@IbuAqil,
ngeeeee...mekaseh :)

Beautyfull_Maria,
Nak berborak kt email tu camne? haha...add la akak kt FB, bleh inbox2 'AIZAH ALIUDDIN'

Kak Normi,
kennnnn....sekali sekali boleh aje....hahaha

Unknown said...

AI...kalau hari langgar pantang tu janganlah langgar semua...hihi...terkejut badan AI nanti....
bagus juga AI letak jadual tu kat sini...akak tumpang kutip ilmu.
jaga diri tau...

p/s:tengok roti dgn kopi tu teringat zaman mula keja dulu...sibuk tahap maksima...sekali sekala makan roti macam tu yg lebihan bagi kat patient....

A.I said...

kak ieda,
a'ah kak...idak le redah langgar semua. haha..rasa2 je ;)

syafiah amni said...

baru nak follow blog awak...rasa kagum dengan awak yang cekal and happy

klik klik (^_^)