29.7.13

::BYE TIPAH, BYE ABU::

29.7.13

Mak dah lepaskan Abu ngan Tipah kat tasik. Dowang dah tak boleh nak dibela sbb memasing dah memberontak. Si Tipah kejenya asyiklah nak mengokak ekor si Abu. Sampai nak putus dibuatnya. Mak dah kene asingkan akuarium utk dowang. Haritu kami lepaskan dowang kt Tasik Kota Damansara. Nampak sgt dowang hepi duk kt situ. Si Abu memula tu lari ikut kaki mak :( tp bila dia nampak air, trus terjun. Yg si Tipah lak duk la termenung dulu kt tepi. Lelama tu baru dia masuk air. Siap intai2 kami dari dalam air. Bila aku dtg dekat, dowang nyorok dalam air. Pastu nampak kepala je..hehe..ok lah, mak pun tak sedih sangat masa lepaskan dowang tu sbb nampak dowang selesa kt situ. 


mak taburkan makanan terakhir utk dowang..

kiss terakhir dari mak :)

bubye tipah...(garang beno kau ni tau) 

terkedek2 masuk air

termenung sat..


cak! main intai2 lak dia. tak berani nak gi jauh lagi kot time ni..
semoga kowang lebih bahagia duk kt tasik tu ye tipah abu ^___^


Aku punye toti + sofi takkan aku buang kot. dowang tu manja melampau. tak kisah pun kalau aku usap2 kepala. takde dia masukkan pun kepala dlm cengkerang dia tu. pandai mintak makan, pandai mintak nak kluar main (lpskan dlm bilik air jelah). Pastu bila kami anak branak gi piknik kt sungai mmg kami angkut dowang sekali. main air sungai. duk dendiam berdua tu dlm lumut. Tak sampai hati la nak lepaskan. dowang cerdik. Tp tak tau la kalau lelama sok jadi macam tipah ngan abu ni kan. kalau jadi camni, mmg terpaksa la lepaskan kt memana. Haritu pun mak relax je, yg meraung tak sudah2..si adek. dia takut tipah abu lemas la, tak dapat makanan la..yg tak boleh blah, adek takut ada hantu kacau dowang kt tasik tu! muahahahaha...



7 comments:

Emy Omar said...

Kak..kitaorg pun dah lepaskan 2 ekor kura2 kat umah tu kat tasik awal ramadhan hari tu.Bergaduh je kejenya.Tp rasanya masing-masing happy je

Ibu n Abah said...

Akak bela dekat 7 tahun dah besar sangat
Satu dah mati kena kokak ..
Yg hidup tu mmg besar sgt..
Tak sempat nak antar sungai dah hilang....
Tahmana dia pi agaknya..

paNavia said...

Mine 2 ekor besar sket dr tipah & abu..
Cadangnya nak lepas kat tasik metropolitan tapi tak sempat.
Masa rumah banjir diorg yabedabedu melarikan diri hehehe..

fazilzura said...

wahhhh ... siap ado namatuuu ..

nnt akk leh ar nyanyi tepi tasik smbil kasi nsi kt 2ekor tu

A.I said...

Emy,
tuler..nampak la haritu dowang mcm hepi je. takde pulak dia panjat naik ikut kami balik. hihi..

Akak,
7 tahun?? huhu..lama tu. ai baru bela toti + sofi 2 tahun. Pandai lak dia larikan diri ye kak. haha..

panavia,
mmg letak dowang kt luar ke? yelah pulak kan, rumah aku ni flet. mmg terkurung je dowang tu. nak lari ke mana? lompat ke bawah boleh la. hehe..

jub,
kannnn...ala2 criter ikan kaloi gitew ;P

::NureeN:: said...

kat umah nureen ada 3 ekor kura2 yg lebih kurang besar abu & tipah gak... belum lg nk lepaskan.. tgk la nti mcm mana :P

ada gambo drg kat n3 ni
http://nureenasir.blogspot.com/2013/07/sepermainan.html

A.I said...

Nureen,
A'ah..dah besar2 gak tu. mmg nureen bagi dowang tinggal gitu je dlm akuarium ye? ada lepas2kan tak? akak nampak mcm sempit je. berasak2 dowang kt dlm tu. hehe..akak punye toti sofi pulak siap ada tempat tido. dowang mmg tido dlm 'bilik' tu. bila nak mkn baru kluar. pastu bila main, akak lepaskan je kt ruang tamu/bilik air.. :)

klik klik (^_^)