7.5.14

::TOTI SOFI::

7.5.14


Dah 3 tahun umur anak2 bongsu aku yg berekor kat umah tu. Dah 3 tahun jugak le aku bela dowang. Dari sebesar duit limaposen smp dah sebesar piring! Mama sayang kowang sama je mcm mama sayang kakak2 kau yg lain (boleh gitu?) Toti + Sofi ni aku dpt hadiah bestday masa 11.11.11 dulu. AJ yg bagi. Memula tu mcm tak konpiden je aku nk bela. Takut mati sbb kecik bebenor. Tapi rupanya elok je pulak panjang umurnya. Masa kecik2 je mcm susah skit nk jaga. Dah besar ni, senang sgt. Bila aku balik Kelantan, aku tinggalkan dowang dgn mak. Paling jauh aku usung, balik Melaka la. Kalau aku bawak anak branak aku gi mandi kat templer park ke, kt kemensah ke..mmg aku usung dowang sendiri. Biar dowang main dlm sungai. Tp berjaga la, dowang pun tak brani nk berkuak lentang dlm sungai tu. duk nyorok je kt cepat2 lumut tepi tu. Tak pon, lepaskan je bagi dowang main kt area akar2 pokok. Sronok dah dowang main korek2 pasir :)

Skang ni dah makin membesar. Siyes wei, manja giler dgn aku! papagi lagi si kecik, Sofi dah terjongol menunggu aku kt jamban tu. aku masuk je, berlari2 tipu berebut memasing nk bertenggek kt atas kaki aku. 2-2 tu sibok suh aku gosok2 kepala & cengkerang smp berjoget2 bila garu2 blakang dowang. Pastu pandai lak ngecak aku mintak makan. Meleser2 kt kaki. Aku gi amik makanan, baru dowang masuk dlm bekas kolam air dowang tu. Skang ni aku biasa bagi dowang fish ball / fish cake je. Rebus dulu, pastu potong dadu sesiap. Kadang2 aku bagi mkn ikan rebus. Bukan men heaven dapat mkn ikan. Ayam goreng pun dowang suka. Dulu penah gak aku campakkan kangkung. Tp tak mkn aku rasa, dowang geget2 bagi putus je batang kangkung tu. Buat main je agaknye. Paling Toti suka makan, isi udang. Tp Sofi langsung tak boleh pulak. Bila dia makan, mata jadi bengkak berair. Cuak giler aku time tu. Rupanya dia alergik dgn udang.

Penah gak aku menjerit2 mcm org giler kt tingkat 10 tu mintak tlg dgn ema jiran sebelah aku. Si Toti gi telan saki baki sabun buku kt dlm bilik mandi. Berbuih mulut!! jenoh aku cuci molot dia. Adoiii...sib bek la tak jadi apa :/



3 tahun lepas...kecik bulat comel je budak 2 ekor anje mama ni..


skangggg...amik! yg ni paling kecik, paling manje..Sofi


sampai dah tak muat kau duduk dlm tu nak oiii. yg ni Toti. 


sofi...ish, rasa mcm nk kunyah je dia time ni


sofi skang. yg toti tu tak muat dah tapak tangan aku. kene dokong dia guna 2 tangan skali. gebok sgt. hahaha..


dedulu duk dlm akuarium. tp air skit je..


bilik tido masa kecik. makin besar, aku tukarkan pakai pasu yg biasa kt kedai makan letak sambal blacan tu. Penah tukar 2 kali size lain. Last2 laki aku bawak balik pasu bunga kecik buat tmpt tido dowang..
mengada bebudak ni, tido takmo tmpt lapang gitu. kene tido dlm 'bilik'


skang duk lak kowang dlm jamban tu. luas pun luas..
bila haus ke, rasa nk berendam ke..pandai dowang masuk dlm bekas tray ni sendiri..

yg aku tabur dlm bekas air tu makanan pallet dia, kiranya mcm kudap2 mkn cikedis la ;)


stool pendek tu jadikan tempt tido dowang, dah ala2 tido dlm gua lak. haha...gasak la kowang, asalkan selesa udah. time cuti bawak dowang main kt luar ^_____^

kowang jgn membesar smp jadi mcm kekura gergasi yg macam kat zoo tu udah le ye nak. mana lak nk tenggekkan kowang nnt :P


2 comments:

adarnadzmie said...

cepatnya toti n sofi membesar...dari kecik sudah besar skrg ni...comel jer...:)

A.I said...

kak normi,
kan? rasa mcm kejap je, dulu kecik cinonet. skang dah beso gabak ^___^

klik klik (^_^)