17.6.14

::AYAM TERTONGGENG::

17.6.14

Malam Sabtu haritu aku masak hayam bako tertonggeng. Lama dah rasanya tak bakar ayam. Mcm biasalah, kt umah tu mana cukup sekor je. Harus aku bako 2 ekor skali. Bagi puas bebudak tu meratah. Si Toti ngan Sofi pun dok bedal ayam je mlm tu...

seksi betol kau hayams! tertonggeng bontot. 
tak sempat pun aku nk rasa bontot tu, bebudak dah pakat rebut2 nk kokak :P
aku guna oven biasa kt dapor masak aku tu je. aku kene rebus setengah masak dulu ayams tu. perap masa ayam tengah panas2 lagi bagi meresap masuk dlm kulit. Pastu baru aku bako..

pulangkan pinggan si ema, tenggekkan skali ayam sebelah..

kokak la ayam tu bebudak wei..ratah smp muntah.

cep angah

aku campakkan serbuk kunyit, halia, bawang besar, kiub ayam + marjerin.
maka terjadilah nasik ala2 nasik hayams

colek ayam dgn sos mantop ni ^______^



9 comments:

SyaNa said...

seksi sungguh ayam tu
dok berangan nk masak ayam seketol gini
tp laki den ckp bawak2 la bersabau... pegi suh abg kedai potong ayam tu
huhu

Chooyaya! said...

sos kicap tu nampak macam sedap
resepi tadek ponnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn?

A.I said...

SyaNa,
hahahaha..ala, kau ckp la ngan laki kau abg kedai tu takmo potong. sumbat trus dlm oven, abis criter :P

Chooyaya!,
sos tu mmg sedap wei. makan ngan stimbot pun sodap. alaa..resipi aku bodo2 je. aku guna sos perap ayam lee kum kee (halal ye uols), kicap manes, lada itam, lada sulah, garam skit. jadi aje.. ^_^

deaf-angel said...

Rata aym je tak kenyang, kena ada nasik eh... kalau tak kejap je lapo balik

deaf-angel said...

Rata aym je tak kenyang, kena ada nasik eh... kalau tak kejap je lapo balik

A.I said...

deaf-angle,
aku syak kau tengah lapar ni bro. smp 2x kau tekan komen. hahahaha..umah aku tu mmg kene ada nasi. baru pewot kenyang. kalau ratah je, aku kene tonggengkan 3 ekor ayam agaknye ;)

lieyalatif said...

gile cantik kaler ayam ko kak...mmg cantik...teliur tgk kulit berkilat2 camtu...

tongkeng kak? hahhaha kalo aku ade kat situ, aku rebut gak sbb aku mmg minat tongkeng ayam hehheheheh

azlina aliuddin said...

makkoiii..terliur da nie..wajib ko buatkan tuk aku tau!

A.I said...

lieya,
kan..berkilat2 lak kulit dia. sambil aku bako tu aku sapu ngan marjerin. tu sebab kot. len kali aku kene beli sepeket xtra bontot la. takde nk rebut2 dah lps ni. haha...

iena,
hehehe...ok2, boleh aje ^______^

klik klik (^_^)