11.12.14

::SOFI SAKIT MATE::

11.12.14

Anak bongsu aku yg berekor tu sakit dah 2 minggu. Memula tu risau aku tengok dia. duk la diam je. asyik tido je keje dia. Biasanya dowang tido time kita tido. memalam la...tp ni tiap kali aku masuk jamban, tengok mata dia mesti tertutup. Nk makan pon kene kejut dulu..siap berdokong bagai nk masukkan dlm tempt makan dowang tu baru celik mata. Sampai la kelmarin, masa aku tengah cuci dare..anak aku wasap aku bgtau sofi langsung tak boleh bukak mata. kejutkan pun mcm tu jugak dia. Tuhan ajelah yg tau camne kalutnya jiwa raga time tu. Ingatkan dia dh nk mati ke apa. Yg si kaman lagi teruk..dia kata Sofi mengandung. Apakahhhh??? oh my....!

Tp aku lega sbb dia tak sihat pon, dia makan. Dowang ni takmo makan sayur2 / buah2 mcm kekura lain. Aku rebuskan fishcake. Cubit2 bagi dowang makan. 2 kali sehari. Yg Toti si godang tu suka makan palet. Si Sofi ni tak suka. Udang kekadang je aku kasi kt Toti sbb Sofi tak boleh makan udang. Mata bengkak. Sensitip betol si kecik ni tau...

Aku gugel la psl penyakit kekura ni...baru aku dpt tau yg Sofi tu mmg sakit mata. Bukannye sebab dia tido / tak larat ke apa. Memang kalau kekura kene sakit mata, dowang akan jadi tak aktif. Duk diam je 1 tempat. Balik je keje aku trus letak ubat mata kt Sofi...smalam aku tengok dah ok skit mata dia. Dah boleh terbuka..lega mak nak oiii...


alolooo....siannye dia. bengkak mata dia ha..

dah mcm kassim selamat kau sofi..mengagai2 jalan :P

bagus sgt di toti ni tau. Dia jaga sungguh Sofi. Kat mana sofi, kat situ la dia duduk. Siap letak tangan dia atas tengkuk Sofi tau time tido. Sepanjang Sofi sakit ni, takde pon Toti tido dlm bilik dia (bekas). Dia tido kt luar temankan Sofi...so suwit....




4 comments:

Emy Omar said...

Baru saya tahu kak kura-kura pun boleh kena sakit mata ye.Kesiannya..semoga cepat sembuh Sofi the tortoise

mamabeauty said...

alolo suweet sangat tu

deaf-angel said...

Kesian sofi ngan toti tu.

Terperapppp je kat rumah.

Kau bawak la dorang gi siar2.

A.I said...

Emy,
ye emy, rupanya penyakit biasa kekura dpt..sakit mata ni. kebetulan si sofi ni pon mmg sensitip skit..alergik. mkn lain skit, trus bengkak mata dia..

mamabeauty,
kannnnn...suwit angat2 ^_^

deaf-angel,
aku mmg angkut dowang skali kalau gi mandi2 kat sungai le beb. tp dowang takut nk masuk dlm air. dowang rela duk dendiam dlm semak rumput. hehe...kiut bebenor..

klik klik (^_^)