10.1.13

::NON ADO MOOD::

10.1.13

Lama dah tak update beria kat sni. Tak tau nk update apa. Mood pon tak brape nk ada skang ni. Tak brape sihat pun ye jugak. Tp mcm biasalah, aku kan suka berlagak mcm ala2 superwomen. Sebab aku berlagak gitu lah keadaan idop aku skang jadi camni..kalau aku criter pon, kowang bukannye paham..eh, dah ke laut lak peginya...em sori..

Haritu result biopsi aku dah kluar. Skang ni sel dlm kidney aku dah 4 butir meninggal. Doc kata dah kategori kronik. Tp buat masa skang ni aku tak perlu cuci darah lagi sbb aku masih di stage 3 - 4 gitu. Buah pinggang aku pon baru 70% rosaknye. Tunggu le smp 100%  sok baru kita bleh cuci ngan clorox. eh! ;P 

Kolesterol aku pon ntah mcmana aku nk control. Skang ni doc kasi yg high dose punye. Kalau ikutkan kata doc, bunyiknye mcm sume benda aku tak boleh nk makan. Nasik lemak kalau boleh seminggu/ 2 minggu sekali je. Abis tu aku nk bedal apa pepagi? Roti - doc tu kata. Ayoyo. Pastu aku dgn muka bangganya bagitau la kat dia yg aku skang ni dah jaranggggg sgt2 minum teh, kopi & neskepe. Aku minum milo & soya je. "heiiiii! itu pon tak boleh! tinggi kolesterolnye" OMD (oh mak datok).. semua tak boleh? help! help! doktor ni nak kasi aku mati tak makan ke apa ni? hohoho... yelah2, aku try le. Tp takut sok, makin melempeng pulak badan aku ni. Mau jadi halimunan je nnt..

Jantung aku skang ni pon tahap berjaga2 je skang ni. Anytime bleh dpt heart attack katanya...hhhrrmmmm...kalau tak kene serang ngan heart attack pon mmg jantung ngan hati aku skang ni 'tak brape nk stabil'. Aku fikirkan anak2 je skang ni sebenornye tau...sedih! huhuhu....eh, ke laut lagik. 

Ok. itu le buat masa skang ni. Ada seru nk update lagi nnt aku update le belog goblok aku ni.

bubye sume.... ai lebiu all!





8 comments:

Azueriena said...

hadoiii cian nko jahh...sabor jerk ler melawan segala mcm penyakit tu yerrr...den pun bukan sihat sgt...tapi kena buat2 mcm x sakit ler...dok JJCM sana sini...hahaha

deaf-angel said...

sayur, sup, sayur , sup, sayur , sup, sayur , sup..
ok?

Unknown said...

ko neh..cube dgr ckp aku ..control la sket pemakanan ko tuh..pagi2 toksah nasi lemak bagai..ko kene start mkn oat tuk bekfes..umo dah lebih 35 tau bukan 25.kolesterol ko tuh..ko amik sesudu extra virgin oil tiap pagi..olive boleh turunkan level kolesterol. lagi satu exercise la..ok aku cakap ni sbb aku sayang ko dan diri aku..peringatan ni juga tuk aku. sekian.
muahahahaha

Abil Fikri Ahmad said...

Lalinkkk...dah tanya doctor soalan2 yg sepatutnya tanya tak.?

Alaa, banyak lagi makanan yg sedap2 dan sesuai untuk lalink makan, apa nak risaukan..Google jea, Makanan dan minuman sedap kurang kolestrol..Macam2 ada.!!

Unknown said...

AI , takut aku baca cerita ko ni...jaga kesihatan tu tau..sayang kat ko even kenal ko dari blog aje..huhuhu

Eye_nee said...

MMg lah senang berkata pada org yg tak kene penyakit mcm ko ni kan budak sewel...pemakanan mmg paling susah nak kontrol kan..tp lama2 alah bisa tegal biasa kata org....tak der org mati der tak dapat mkn nasik lemak pepagi...organ2 dalaman yg jd feveret ko tu...tiggi kolestrol tu budakkk sewell oiii....itu yg paling ko suke mengokaknya kan...70% dah rosak bahaya ni beb...Ikut nasihat dok sis...demi anak2 ko...

A.I said...

Azue,
kau best la dpt JJCM gitu...hepi2 je kau aku tengok...huhu

deaf,
kau masakkan utk aku ye beb. hahahaha...

Bibu,
Ya Allah!!! aku ingat aku baru 26. dah 36 rupanya ye? hahaha...yelah2, aku try jaga makan aku nnt ;)

Lalink,
tak berkesempatan lagi nk gi tanye la lalink. huhuhu...keadaan agak huru hara kt sni skang ni. nnt2 ai gi tanye ye...

rosnita,
ye, mekaseh...aku pon cayunk kat kau jugak :)

kak eye_nee,
muahahahahaha....bertambah2 sewel la aku ni kak oii..aku skang ni bertimpa2 masalah. dah overloaded dah kepala hotak aku ni smp tak boleh nk pikir waras dah. hahahah..muahahaha..huhuhu...huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

deaf-angel said...

Jangan fikir banyak, pergi kerja banyak GO GO GO GO.

klik klik (^_^)