17.4.13

::BEKAL AKU::

17.4.13 

(ini pun nk tayang kt blog. Sengal sangat dah pompuan ni mcm dah takde benda nk update :P )


ni bekal nasik aku smalam. aku bawak ke opis belen nasik & lauk aku mlm sebelum tu. takmo dah jadi mcm yg lps2. bila kebulur je, duk terkenang2 lauk sambal cili api sardin yg aku tinggalkan dlm esbok kt rumah. haihhhh...saiko sungguh tau!

(baik aku tepek siap2 resipi sambal cili api ni. kang ada lak yg mintak, aku nk kene edit lak lagi. muahahaha. poyo sgt sambal gini pun nak tepek resepi kan? (eh, aku lupa la camne nk eja recipe dlm bahasa melayu. berlagak takkkk?) kahhhhhhhhhhh

cara2 nak masak sambal yg membuatkan juboq kowang melecet: 

tumbuk bawang putih 4 ulas + bawang merah seulas + cili api (kalau aku mmg berpuluh2 bijik la) + belacan skit (skit je tau). Pastu tumis. Dah naik bau, masukkan kuah yg dlm tin sardin tu biar menggelegak, masuk skit ajino & garam. Pastu campaklah ikan2 yg tersekat kt dlm tin (sian dowang berimpit2 lama dah kt dlm tu) Aku biasa guna Sardin Markerel Cap Hayam (medium). Ha..dah siap. 

Sila pastikan masa menumis tu kowang sediakan tisu skali ye. Sbb mmg kompom akan membuatkan kowang terbersin-bersin! dan esoknya tercirit-cirit



bekalan hari ni pulak aku bawak roti ceklat Sweetie.
Roti ni dah lamaaaaa sgt tau. Dari zaman anak dara dulu aku dah jatuh chenta ngan roti ni.
Lembut & ceklat dia sedap. 
Pagi tadi dah mkn nasik goreng, tghari ni kalau lapar, mkn ni ajelah..cicah ngan milo ^_________^






9 comments:

Cik Eka said...

dah lama tak makan roti tu.eka pun suka. sedap kan roti dia.. krim dia tu. pekat likat.. sedap...

sardin. eka suka. lagi2 kalau ada timun ke, ulam petai ke..letak kicap kat nasi. gorneg telo dadar. perghh dapnye nikmat2

Ibu n Abah said...

Tenkiu...
Resepi mmg dinanti2 kan...
Siap cara msak lg..
Blk ni... Siappppp... Mmg buat....

deaf-angel said...

Lawa tuperware

A.I said...

Cik Eka,
huiii...kalau dpt mkn sambal sardin tu dengan ulam petai lagi terangkat kan? huhu...duk terbayang2 dah..

Akak,
Siapppppppppppppp!!! hahahaha..gud luck kak ^___^

Deaf-angle,
'Tipuware' beli kt kedai RM2 je uolls! hahaha...

Eye_nee said...

Ntah naper...cuba ko tolong jawabkan AI..tiap kali nampak gambar lauk sambal sardin..tekak akk rasa meronta-ronta..Nak sambal sardin...nak sambal sardin...nak sambal sardin....haihhhh...balik ni kang buat sambal sardin jugak aku ni...

kakngah said...

nok.. aku suka gak roti sweetie. kalau beli, sekali hadap je hbs ko..

A.I said...

Eye_nee,
Ntah le kak. Sama la aku pun. Upload gambar ni pun nafsu membuak2 jerit nak sambal sardin...nak sambal sardin. ha, camne tu??

Kakngah,
Kan Ngah??? lembut & sedap dia lain mcm... ;)



Kniedaz said...

Hoh..mabeles kalau buat sambal sardin ikut resepi A.I ni..

A.I said...

Kniedaz,
sila...sila...hehehe

klik klik (^_^)