24.11.11

::BABY BUCHUK AKU::

BESTDAY aku haritu dpt hadiah anak kura2 dari si AJ. Tak sangka betol nak dpt budak 2 ekor ni sbb mmg niat aku nk beli. Tengok2 dapat lak. hehehe...mekaseh AJ. Skang ni budak 2 ekor ni dh jadi pujaan hati kami sefamily. Kaman pon sayang sungguh ngan dowang. Adek pulak suka, tgk tp tak berani lagi nk pegang..

Aku bagi nama ikut perangai memasing. Yg betina lemah lembut tu SOFI. Yg jantan hiperaktif tu pulak aku panggil TOTI. Tp skang ni si Sofi pon dah mula galak. Bukan main laju lagi dia berjln bila aku lpskan. Brape kali aku dah nk pitam berpeluh2 celah ketiak & celah kangkang carik si Toti yg tetiba hilang. Walhal aku dah 'kurung' ngan kusyen keliling tmpt yg aku lepaskan tu. Rupanya dia boleh panjat kunyen yg besar tu! pastu lari masuk celah2 lemari. Bila aku jerit2 mcm org giler mintak tlg carikkan, si kaman la yg jadi mangsa. Baru nk mula sembahyang pon kene berenti tlg carikkan sbb aku dah mekak2 mcm nk mati! huhuhu...abis kerusi + meja aku angkat. Penah si Kaman jumpa Toti kt blakang lemari TV. Abis badan dia penoh dgn abok. Adoii....

Ya Allah...tobat dah! Lps 2 kali hilang camtu, tiap kali lepas mkn aku biarkan dowang main dlm bilik air je. Tu pon kalau aku lpskan kt ruang tamu, kene monitor betol2. Letak atas atas badan je ;)




Sofi (atas) + Toti (bawah)
Si Kaman smp skang ni pon tak boleh nk bezakan lagi yg mana Toti, yg mana Sofi. Walhal, boleh nmpk bezanya kaler dowang. Si Toti gelap skit, Yg Sofi lak agak kekuningan kaler dia. Anak2 aku lak dh boleh beza yg mana satu.

time mkn mmg aku asingkan sbb senang nk tau byk mana memasing mkn. lagi pon mmg tak boleh bg mkn dalam rumah dowang sbb makanan tu busuk. nnt cepat kotor air kt dlm tu.


Sofi tgh marah. Dia ingat aku nk amik makanan yg dia gonggong tu ;P




 aku beli akuarium terus utk dowang. biar dowang selesa duk kt dlm tu, luas.
lagi pon yg kaca ni lagi murah dari bekas plastik. yg sebesar ni baru $30 je aku beli. air kt dlm tu kene letak skit je sbb kekura ni suka duk atas batu.
ada lagi 2 bekas plastik dowang. tp kecik skit le. senang kalau aku nk usung gi memana ^___^


skang ni dowang mkn byk. lps mkn je mesti berak.
Toti dah kekenyangan, masukkan dlm umah trus lelap nk tido ;P

 Sofi je yg tak tido lagi. ha, meh main ngan mama!







 cepat2 le kowang besar. baru best nk main. kalau kecik gini takleh nk pegang lama2 sgt takut dowang sakit lak. dpt besar 'mouse' pc ni pon jadik le ;)

  

Toti masuk tido dlm 'bilik' bekas garam



12 comments:

adarnadzmie said...

bertambah la ahli keluarga ko ai...hehe..comey bangat...

sHeeMa DeaN said...

bertambah ahli korga kak yerk.. comeeeiii time kecik.. tapi bila dah besarr takut laa plak.. sbb dekat umah mak org .. ada.. dari kecik la nie dah besar gedabak...

A.I said...

KAK NORMI,
COMEL KAN AHLI BARU KAMI? ^____^

SHIMA,
AKU X SABAR NK TUNGGU DOWANG BESAR. BARU PUAS NK MAIN. TP DIA MKN BESAR, MAKIN SLOW KAN? heh heh..

Pretty Ryna said...

comel la kak..mcm mama dia gak...ryna pun suka gak bela menatang mcm tu..akak dapat hadiah besday ek..comey jer...ryna pun ada gak ahli baru....emstot kak(kalau akak nk tgk leh tgk kat blog ryna)ehehehe....so sama2 la kita sayangi ahli keluarga kita yg baru :)

www.prettyryna.blogspot.com

A.I said...

RYNA,
SEMPAT LAGI KAU KAN? KEKURA SAMA COMEL NGAN AKU YE? ;)
EMSTOT TU APE? JAP LAGI NK TERJAH LE BLOG KAU. SO, AYOH KITA SESAMA MENYANYI BABY2 BARU KITA. YEAHAAAAA!

lieyalatif said...

comel kak...tapi aku takut nak pegang kak haahahahaha dulu bela laki lieya jek rajin layan pegang....lieya takuttttt hahaahahah

el said...

cantek akuarium nya

kakngah said...

camne nk bezakan jantan betina kekura tu??
ikut kaler bdn dowang eh?

NonaFauzi said...

jangan lupa bagi makan kak ai, bagi baby sofi n toti cepat besar hihihiih...

A.I said...

LIEYA,
BISTU SKANG NI DOWANG KTNE? DAH MATI KE IDOP LAGI?

EL,
AKU NK KASI DOWANG SELESA =)

KAKNGAH,
BUKAN NGAH. KENE TGK KT BWH CENGKERANG DIA. KALAU BETINA, BINTIK DIA KECIK & JARANG. JANTAN LAK BINTIK DIA BESAR2 & RAPAT2.

NONA,
MMG WAJIB TETIAP HARI BG MKN OOOO..BIAR DOWANG CEPAT2 BESAR! haha..

Anonymous said...

Kura-kura ini membesar dengan cepat,bila masa itu airnya perlu ditukar setiap hari,plus mesti discrub lumut yg melekat pada bekasnya.Bila besar,tak kira setong makanan diberi,ia akan gigit menggigit antara satu sama lain,air pula busuk sekali!Akhirnya dilepaskan ke sungai.

A.I said...

ANON,
OOOOOO..PATUT LE RAMAI YG KATA BILA BESAR DILEPAS KE SUNAGI/TASIK. RUPANYA CAMTU YE? KALAU DOK UMAH BAWAH BEST JUGAK. BOLEH BUATKAN KOLAM UTK DOWANG. TP NI DOK KT FLAT JE =( ALAHAI....

klik klik (^_^)