30.9.09

::KUBOR::


SABTU
sebelom berangkat ke Nilai ngantor mak ke umah Abg Long, kami plan nk cantekkan skit kubur abah. Ingat nk tanam skit rumput. Sbb kubur abah togel sgt. Sian plak tengok. Nak buat batu nisan pon x bleh lagi. Pakcik jaga kubur tu ckp kene tunggu 100 hari baru bleh pacak baru nisan. Buat sementara waktu ni pacak kayu je dulu.
So pepagi buta aku, iena, aj, ayoi ngan si anak dara pungutan along & dillah gi serang nursery. Nak carik rumput yg ada bunge tu. Nursery pertama kitaorg pegi dah abis plak rumput tu. Masa nk raya tu ramai plak nk borong. Sib bek ada kt nursery lain..


apo bondo plak ni?
aku rasa pokok ni kene siram ngan kopi tongkat ali baru dia tegak :P

kau nk tanam kaktus kt kubur abah ke yoi?

anak dara gedik!

dah setted!
Jom gi kubur abah...

Tiap kali aku smp kat sni musti rasa cam takleh nk caye
abah ada kat dlm tanah tu...
huhuhu...

Mulakan operasi.
Memula aku gemburkan tanah kubur tu ngan cangkul.
iena, aj + ayoi campor2 kan tanah + baja..
pastu tabur tanah baru kat permukaan atas..

kau nampak tak ada pakcik duk kat kubur tgk kami buat keje tu?
dia tu ler penjaga kubur kt sni.
Elok gak dia duk bertenggek kat situ..
bleh gak dia kasi tip2 cara nk tanam kat kubur dgn cara yg betol.
Bleh lak masa aku cangkul nk buat lobang kat atas kubur abah (bhg kepala)
dia ckp
"udah-udah la tu. dh dalam dah. cukup. kang bangun plak apak kau!"
kahhhhhhhhhhhh...
aku plak jawab
"takpo cik, boleh kami salam rayo"
Eh, bleh plak buat lawak bodo kat situ ye? :P

Yg bestnye tu, pakcik tu ckp dlm banyak2 kubur, kubur abah
ni le yg paling senang nk gali.
Takde masalah langsung. Liang lahat pon mudah nk gali.
SYUKUR ALHAMDULLILAH!

kuburan lama..

ngeeeeeeeeeeeeeeee

proses penaburan tanah

dah siap tanam rumput..
kami tarik kayu nisan ngan selawat jap sbb nk tanam pokok renek.
yg rumput tu mmg kami beli skit je sbb nnt dia menjalar sendiri.

Along + Dillah tukang susun batu..

Dah siap!
boleh la..buat sementara waktu ni.
Dah cukup hari nnt baru pacakkan batu nisan.

~ Al-Fatihah ~


"Abah, kami nk bawak mak gi Nilai tau. Lepas tu nnt mak gilir2 duk kat umah kami. Abah tinggal sini ye. Insyaallah, dlm 2/3 minggu lagi mak datang ziarah abah.."

Tp petang sebelom bertolak tu mak singgah kubur abah dulu..

4 comments:

MUMMY ILA said...

tingat kubur atok.. :(

damaiinx said...

salam ai..
Semoga Allah mlimpahi rahmatnyer..
keatas almarhum,amin..
al fatihah

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

hehe..
nape pokok kaktus tu gitu rupa bentuknye..
cuba akak siram ngan tongkat ali skit..
kahkah...

cantek dah kubur arwah ye kak..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

salam takziah di atas kehilangan arwah ayah akak..

p/s: eida add akak kat blog eida yer.. :)

klik klik (^_^)