16.9.09

::SAAT-SAAT AKHIR ABAH::


PAYAH
nak aku criterkan saat-saat akhir Abah ni sebenarnya. Tp aku kuatkan jugak hati ni..


Petang Khamis tu ntah kenapa AJ tetiba je rasa nk call kg. Elok je AJ call tu mak ckp abah x brape sihat. Dah bawak gi klinik, bila doc cek ECG dia kata jantung abah berdegup laju. Tak normal. Doc suh bawak abah ke spital. Tp abah mmg takmo. Pengalaman dia duk spital dulu buatkan dia serik kot. Tambah pulak dengan keadaan dia yg mcm tu..dh tentu dia tak selesa duk kat sana. So, mak bawak je abah balik. Dia pesan ngan AJ ckp ngan adik bradik lain abah xde apa2. Tak payah balik kg.

Malam tu aku plak x sedap hati. Aku call mak. Mak ckp abah mcm tu jugak. Tapi, dia ada sebut nama aku & ayoi. Dia nk jumpa kami. huiiiiiiiiiiii..mana boleh tahan! Bila mak ckp camtu je jiwa aku kacau. Aku nk balik gak mlm tu. Abg kaman pon galakkan aku balik. So, malam tu trus aku, ayoi & AJ balik. Tinggalkan anak2 & laki aku. Kami smp di alor gajah slm kul 1 pagi.

Sampai je kt umah, kami trus serbu bilik abah. Nampak lain sgt muka dia. Tp dia still boleh gelak2 bila aku buat lawak bodoh ngan dia. Just jalan tu kene papah dia la. Dia dh tak kuat nk berjalan sendiri. Tp pagi tu aku tido sejam je sbb abah asyik mengadu sakit pewot..dia mintak aku ngan mak sapu pelan2 kat pewot dia. Mak ckp mungkin sbb dia tak makan. Mmg abah dh takde selera nak makan. Dia banyak minum je..

Pagi tu lepas aku suapkan dia skit bubur nasi & mandikan dia, kami bawak abah gi klinik. Cek pewot dia. Doc pon ckp mmg takde apa2. Sbb pewot dia lembut. Dia sakit tu sbb pewot masuk angin. Tp sian abah, mmg takleh sentuh langsung pewot dia. Sakit sangatttt.. :( Masa kat klinik tu dia ada sebut nama abang long aku. Mak trus call mintak abg long aku balik. Sbb sebelum tu mak dh pesan kat sume tak payah balik dulu...

Sampai je kt umah, abg usin (abang sulong dari mak pertama) dh ada. Dia tau abah tak makan, dia tanye abah tringin nk makan apa. "lambchop" abah aku ckp. Ok, takpe..aku kuar ngan abg usin & AJ gi beli lambchop tu kat jusco. Blk tu tengok abg long pon dh smp. Abah ckp nak makan. Kami papah dia ke ruang tamu. Mak dah potong kecik2, suapkan dia. Time tu Abg long, Abg Usin, AJ, Ayoi sume dah bersiap nk ke masjid semayang Jumaat.

Elok je dowang pergi, tetiba je mak aku panggil aku ckp abah tak telan pon makanan tu. Dia simpan dlm mulut. Aku korek sume kuarkan dari molot dia. Takut dia tercekik plak nnt. Gigi palsu dia pon dah tak melekat kat gusi. Macam gusi dia tu tetiba je mengecut! Aku trus bukakkan gg dia. Masa tu aku ngan mak dah heran, apesal abah tak telan..w/hal dia mmg nk makan sgt benda tu. Aku gi dapor ingat nk potongkan kecik2 lagi daging tu senang dia nk telan. Masa kat dapor aku dengar mak ckp ngan abah "kenapa abang tak sedut? sedut la...jgn hembus air ni". Tetiba mak panggil aku "intan..meh sni tengok abah kau ni!". Aku berlari le ke luar. Abah dah tak boleh nk sedut air milo dia. Bila aku perati elok2 rupa-rupanya bukan dia takmo minum milo tu, tapi tetiba je dia BERNAFAS IKUT MULUT!! Masa tu mulut dia tak brenti2 mintak nak air. Aku suapkan jugak ngan sudu w/pon masa tu tersembur2 kuar dari mulut dia. Sbb dlm ms yg sama dia bernafas skali. So, air tu tak sempat dia nk telan. Aku tak pedulik dah masa tu..aku tetap suapkan dia. Yg sedih tu, masa suapkan dia air tu tersembur kat seluar aku, sempat lagi dia sapu.. :( Aku mmg dh nangis2 dh masa tu sbb aku dah nampak dia lain sgt...kuning dah muka dia. Mungkin sbb tak cukup nafas. Mak aku dah terjerit2 panggil jiran terdekat. Yalah, masa tu tinggal aku ngan mak je kt umah. Jiran pon yg ada pompuan2 je. Bila acik intan & acik nani sampai, dowang pon dh nanggis2 tgk abah. Dowang la yg sama2 usung abah bawak msk dlm bilik.

Masa tu mak dah call sume adik2 lain suh balik. Sbb dah nampak abah tenat. Acik intan suh sama2 bacakan Yassin. Aku duk sebelah abah. Masa tu abah dah tercungap2. Sebelum tu sempat lagi dia mintak vicks nk sapu kat idung & dada dia. Masa aku baca Yassin tu, kejap2 aku panggil "abah...". Dia masih boleh nyahut. Sampai le 4 kali aku panggil..."abah...". dia dah tak nyahut lagi. Mak aku meraung2 dah masa tu. Abah cuma tercungap2 je. Aku nampak depan mata aku pewot abah yg pagi tadi tu lembik, dah mengeras. Tangan yg merah dah membiru. Sume berlaku kt depan mata aku!! Ntah sapa yg panggil ustaz masa tu aku pon tak ingat. Tetiba ustaz yg duk kat ujung jalan tu dah ada dlm bilik. Dia la yg bacakan ayat2 suci..dia ajar abah mengucap. Masa tu aku dah tak larat nk duduk. Aku baring skali dgn abah, aku pelok dia sambil ucapkan kalimah Allah ke telinga dia. Mmg masa tu aku nangis tak henggat dah..Aku pelok dia kuat2.


Bila adik bradik aku smp dari semayang Jumaat, sume terkejut tengok keadaan abah yg nazak tu. Sbb masa dowang kuar, abah tengah makan..dlm sekelip mata, ramai jiran tetangga kat umah. So, kami usung abah bawak gi ruang tamu. Kami ramai2 bacakan Yassin. Tak sampai pon sejam abah nazak, abah pergi mengadap Illahi di depan kami sume. Mak pertama aku pon sempat datang, pelok & cium dia..Elok je lepas mak cium dia..trus dia diam..senyap..kaku.. :(

Syukur sangat2 Allah permudahkan cara pemergian abah dengan tenang. Jenazah abah disembahyangkan sebelum solat Terawih. Mmg ramai sungguh, kat tanah perkuburan pun ramai sgt2. Rezeki arwah. Aku juga sangat bersyukur sbb hati aku terbuka nk balik khamis malam tu. kalau aku tak balik, makanya aku tak dpt nak suapkan dia makan, mandikan, pakaikan pampers, pelok & cium, bacakan yassin masa dia tenat..huhuhu...

Semoga Rohnya dicucuri rahmat..amin.

Ciuman di pagi Jumaat, hari pemergian abah..

Pagi tu abah masih boleh tengok tv & baca paper..
tp aku teman jelah dia..
duk sebelah dia sbb dia susah nk bergerak.


tangan ni lah yg membiru depan mata aku.. :(

balik dari klinik..

ke jusco belikan abah lambchop

ini lah rupa abah masa muda dulu..
huhuhu



suapan terakhir mak utk abah...

masa ni abah dah tak berdaya...
dah bernafas ikut mulut.
gambar ni aku amik masa abah baru je lepas cium mak.
banyak kali dia cium mak aku..
seolah-olah dia tau dh smp masanya..

- ALLAHUAKHBAR -


~details lagi kat blog AJ...


-Mak skang ni ditemani iena yg bercuti sampai raya nnt. Insyaallah, planning kami adik bradik, lepas raya nnt bawak mak ke kl dan kami akan bergilir2 balik ke melaka tetiap minggu/bulan..

37 comments:

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

salam kak ai...sabarlah ye..
menangis saya baca citer akak ni..
apatah lagi akak yang menghadap sumer ni...
mak akak skang camane..siapa yang temankan dia kak..

el said...

sedih aku bc kisah abah kau ai...
berlinang air mata aku
alhamdulilah arwah pergi ngan aman sekali
kau pun puas ati dah buat terbaik sebelum pemergian arwah....
alhamdulilah juga semua kaum keluarga sempat bersama arwah sebelum dia pergi..huhuhu
lambchop dia mtk eh...:)

semoga arwah ditempatkan bersama2 org2 yg beriman...amin

Bibu said...

aku harap ko tabah Ai...aku baca ni pon dah leleh2 lagi la kalo aku yg berdepan ngan situasi ni

IT'S Me N.a.N.a said...

ya allah..sedih nya kak. Meleleh air mata nana baca. Nana harap akak dan keluarga tabah hadapi dugaan yang akan lebih mencabar selepas ini. Akak tc yer..

CT NORAMIZA said...

kak ai, takziah utk akak sekeluarga, saya x boleh baca cita mcm ni, dan2 tu terbayang2 wajah mak ayah :( mcm manalah nak hadapi saat2 mcm tu kak, saya takut saya x terdaya...

saveme_zero said...

huhuhu...moga ko tabah ye k ai. arwah pergi pun dalam bulan & hari yg sangat mulia. moga rohnya dicucuri rahmat.

Nur Syafawati said...

kak ai..aku sgt2 terharu kak baca entry yg ini.aku tau mcmane perit neyr ko nak lalui semua ni..tapi ni semua ketentuan Ilahi..Aku harap ko redha dgn pemergian Arwah ye kak ai..alhamdulillah..ko sempat jaga arwah di saat2 arwah betul2 perlukan korang adik badik..kalau ko rindukan arwah..jgn lupe sedekahkan Al-Fatihah banyak2 buat arwah yer kak..Jaga diri ko kak..selamat hari raya maaf zahir batin utk ko sekeluarga...

miss♥wahida said...

akak...sebak sangat2 baca cite akak..semoga akak tabah yea..semoga arwah ditempatkan dengan orang yg beriman..amin...

iena hamdi said...

salam ai...

sabar yer.. kuatkan semangat... insyaallah ..

aku doakan moga arwah di tempatkan di kalangan insan2 yang beriman...

Al Fatihah..

INTAN said...

Salam Takziah K.Ai,

Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang2 yng beriman..Amin
Semoga tabah dan diberikan kekuatan untuk menghadapi dugaan ini..

KasiH said...

kak ai, ng s dah aku baca entry ko nih...sedih...tingat masa arwah mak aku dulu...
Alhamdulillah permergian arwah tenang & dikelilingi dgn kaum keluarga.

sabar ye kak ai...semoga rohnya dicucuri rahmat....amin...

AL-FATIHAH

peej said...

huaaa...sedihnya..menangis baca entry ni.
teringat masa saat2 arwah maktok pergi.
harap kak ai sekeluarga tabah.
isk emonyee...

Ceera said...

sedihnye... =(

takziah kat ai sekeluarga ye..

Jangan sedih2 sangat, biarlah abah pergi kembali ke sana dengan tenang...

Alfatihah...

@e_da said...

sedih baca citer kak ai ni.. moga roh arwah tenang di sana...

ZiE said...

:'( semoga rohnya di cucuri rahmat... bila baca kisah ni terkenang keluarga terdekat yg tak ada. Smeoga kak ai tabah ye...

nabilah_2908 said...

kak.....salam takziah...mengalir air mata ni baca kisah akk...hrumm..moga Allah mencucuri rahmat pada arwah abah akk...Al-fatihah....

suked8787 said...

Sedihla citer ko k Ai...nangis aku. Xpela...yg pergi tu biarkan pergi..yg penting ko jgn lupa selalu doa n sedekahkan Al Fatihah kt dia agar rohnya tenang di sana...Amin

syahfiza abd samat said...

meleleh airmata aku bace citer nie kak ai..
moga rohnya dicucuri rahmat..
amin..

rossysweety said...

sedihnya baca kisah saat terakhir abah ai...tabahkan hati ok...setiap yang hidup pasti akan mati, ingat tu ajer....

shi3la said...

sedihnyer...raser nak meraung jugak..:(

semoga arwah ditempatkan bersama2 org2 yg beriman..amin..

AL-FATIHAH.

fazilzura said...

Salam kak ..

saba ye kak .. banyakk2n doa tuk dia... moge2 dia di tempat kan di tempt org2 yg beriman ..

(sepjg baca nukilan kak , daku menangis kak .. walau pun xpenh bersua muke dgn ayah akak, tp kesedihan atas kehilangan itu , dpt daku rasai kak.. cz pak ajil pun dh xdak mak ayah... ayah dia meningal sume adik beradik , sedara2 sume ada.. arwah dia dlm kesakitan daku yg terasa sama sakit.. )

nome said...

sebak aku kak...alhamdulillah ko dapat buat apa yg ptt seorg anak pada ayahnyer semasa dia sakit..adik badik pun sempat kumpul tgk ayah...semoga arwah ayah ko tergolong dlm golongan org2 yg beriman...amin

FaizAmYAirieL said...

kak ai..aku sgt sedih bace kisah ni...smg ko sekeluarge terus tabah yer..at least ko puas ati sbb dapat bersama ayah ko sblm die pegi..

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

ya allah kak
mengalir air mata bc citer ko & arwah abah ko kak...

alhamdulillah..yg pergi tetap pergi..kita yg tinggal kena teruskan hidup.....semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh arwah abah ko kak...

kak...ko simpan bebaik gambar ko ngan arwah kak...kenangan yg tak mungkin ko akan dapat lagi selepas ini.

semoga ko tabah kak

♥ Eda ♥ said...

bergenang airmata aku baca citer ko kak ai..sedihhhhhhhhhhh.....org yg paling kita sayang pergi..mana tak sedihkan... semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 beriman...aminnn....

[I][T][A] said...

sedihyer... :( Tapi akak dah puas hatikan dapat melakukan yang terbaik untuk abah akak... semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org yang beriman...

strawberi @ mamadira said...

salam ai..

takziah..
memang nangis bca n3 ko ni..
semoga ko kuat dan tabah ye..
take care ye..

MaDaM LiEzA said...

sedihnye baca.. meleleh dibuatnye.... apepun akak beruntung dpt jalankan tanggungjawab dgn baik di saat akhir arwah...

chics said...

Sedihnya, tapi I have to respect your for being so cool and tenang. Kalau aku dah separuh nanar dah kot.

Keep the semangat and ketabahan ye

Yusmaniza Bt Yahaya said...

Salam Kak Ai....
Baca kisah... saat222 akhir abah ko... aku terkenang dan teringat kembali... saat yg sama aku lalui... ms tu aku baru 16 tahun... saat kita melihat sndr..pemergian org yg kita sayang.. di depan mata kita sndr... sedih sangat222...12 tahun berlalu tp skt pun aku tk pernah lupa saat22 tu...
Untuk kita yg masih hidup nie... ketahuilah... itu lah yg dikatakan "sakaratul maut".. saat dimana roh ditarik dari jasad kita..
Buat Kak Ai sekeluarga... aku ucapkan takziah... sentiasa berdoa dan hadiahkan bacaan al-quran untuk arwah... dan jangan lupa tanye & selalu selami hati ibu kita... kerna org yg paling dekat dan rapat dengan arwah adalah org paling terasa kehilangannye... kesedihan, kerinduan dan kenangan dia bersama arwah.. takkan tertanggung oleh kita sebagai anak..

ZaEr.. said...

Takziah buat akak sekeluarga.Z dpt tau berita pemergian abah akak dr rina,pas z sms akak,z tak jengah2 blog kwn.Baru hari free,buka blog akak.Mengalir air mata z baca cite akak.Alhamdulillah..pemergian abah akak di permudahkan Allah.meninggal pula pada hari jumaat,penghulu bg segala hari.
Z doakan semoga abah akak ditempatkan bersama ahli2 syurga.

Ieda the Rainbow Princess said...

Salam..Hye..Ai..Bergenang airmata saya bc entry Saat2 Akhir Abah Ai nie..Sekaligus teringat dkt arwah Atuk sy..Semoga roh Abah Ai & roh arwah Atuk sy dicucuri rahmat..Amin.. :'|

Mommy Prince said...

Takziah sekali lagi kak.. air mata aku berderai...teringat kan ayah ku jua.

semoga ko tabah kak ai..

dan roh nye di cucuri rahmat..al fatihah. amin..

alamfanacinta said...

baru nk komen ni kak...2 ari x online..~
nitik2 airmata saya bace entri nihh...

takziah sekali lagi utk akak sekeluarga..

f.i.e.z.a said...

kak ai, fieza baru jek baca blog akak sbb pc dah 4hari rosak.tau akak ada update tp x sempat nak baca dari opis.
sedehnya fieza baca..akak kuatkan hati k..
semoga rohnya d cucuri rahmat n dtempatkan bersama yg beriman..

idah said...

Salam keds..takziah utk ko sekeluarga...berlinangan air mata aku kenangkan saat2 ko hadapinya...terkenang jugak aku kat mak abah...adakah aku sudah tergolong sebagai anak yang solehah...

mama faiq said...

sedih nye baca N3 awak...takziah

klik klik (^_^)