26.12.08

::ASAM PODAS DAGING::

Aku yg pelik ke, kowang yg pelik yek? aku dari kecik dah balun asam pedas daging. aku ingat lauk biasa je tu. Yg luar biasa bagi aku kalau ayam yg dimasak asam pedas! huhuhu..aku tak dpt nk bayangkan rasa dia. Nak tau bila first time aku dengar 'ASAM PEDAS AYAM' ? masa mawi memula naik tu. Dia ada ckp lauk feberet dia asam pedas ayam. Uik??? ayam buat asam pedas? ermmm...takpelah. Nanti2 aku nk try gak masak lauk tu. Nk try rasa camne. Biasa aku masak daging + ikan je.

Oleh kerna ade org2 pelik yg menanyakan resipi asam pedas xpress aku ni, meh sni aku tepek. Try le masak. musti terangkat punye wei..tp, aku tepek bahan2 je tau. Sukatan ikut suka hati tekak kowang.


BAHAN
-BAHAN yg boleh didapati di mana2 kedai sayur:

CILI KERING + BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH + BELACAN = diBLEND

ASAM JAWA

DAUN LIMAU PURUT

SERAI = diKETUK

CILI API = di POTONG 2

TERUNG BOLAT

DAGING = diREBUS (toksah buang air dia, leh pakai)


1. tumis bahan yg diblend sampai naik bau. ~kalau idung sumbat, suh org lain bau kan

2. masukkan air rebusan daging ~ kalau nk cair, campurkan skit ngan air.

3. masukkan daging + serai + daun limau + terung bulat kecik ~ biarkan mendidih

4. masukkan cili api ~ kalau tak suka pon takpe, kang kau cirit lak. jubo aku dah mmg kalis cili!

5. masukkan garam + ajino

6. reneh la sampai kau rasa dah boleh balun..

DAH SIAP!!!

13 comments:

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

macam sedap jer daging asam pedas ni..tapi aku xpnh rasa ler.. mcm pelik pun ader...kui kui

TuYa said...

daging asam pedas????seumur idup x pernah makan..tah ape ke rasanya ek...

D.O.U.B.L.E...S said...

cikgu mau tanya ada bahan mahu di blend..kalau blende rosak cam mana pulak?????????tak blend tak boleh ke?

Unknown said...

ko ni ade2 je resepi tepelik tebangun hehehe..aku pon suke mentaram resepi..kalo dah jarang masak tuh..ape2 pon jadi hihihi..(tapi ko mmg rajin)

A.I said...

TINIE tiut,
pelik yek? isk...

TUYA tuktaktuktiya,
sedap wei..ish..aku dah jadi pelik ni..

CT sil ku yg chumel,
aku pakai cili boh sbb blender aku rosak..bawang tumbuk le wei..huhuhu

BIBU boo,
aku tak bedal pon ini resepi. mmg turun temurun dari mak aku. :)

grow2g3th3r said...

AI... pandai ek ko memasak... baguslah ko ni.....ni yg aku salute + respect ni.....

A.I said...

GROW yg bukan GRO,
la..sume org pandai masak. lelagi cam aku ni anak pon bersepah! nak tak nak kne la masak..huhuhu

grow2g3th3r said...

AI... sejujurnya ... aku tak reti nak masak... aku ni nama je dah kawen.. anak pun dah 2 orang.. tapi aku still tak reti memasak tau.. aku kena bukak buku resepi ....tak pun cari kat blog resepi2.. kesian kat aku kan.....

tu yg aku salute + respect kat ko ni... aku nak jadikan ko IDOLA aku lah.. boleh tak?

Ciklinn said...

akak.. kummg suka asam pedas dagingg woo..org melaka kan yg selalu buat...

linn pun kenal asam pedas ni..sbb mak mentua selalu buat tapi dia panggil.. gerang asam ke gering asam ntah.....

A.I said...

GROW yg bukan GRO,
haih..agak kritikal jugak keadaan kau ni ye. amak aii, sorang lagi nk jadikan aku idola..buleh, buleh..sanggup kau jadikkan pompuan sengal cam aku ni idola kau ye? soka ati kau le GRO! eh...GROW.. :P

CIKLINN budak skolah,
ha! tulah..mmg kt melaka je kot masak lauk ni. aku ingat lauk ni lauk biasa je..rupanya luar biasa gak ye? keh keh

ZiE said...

nanti nak try la... nampak sedap

farrah said...

hmmm apsal mcm tak pernah dgr asam pedas daging ye?

ok2 saya pelik ;p cuma seriously selama ni saya pernah makan asam pedas ikan SAHAJA. seumur hidup tau.

kena cuba ni. tak cuba, tak tau!

♥ Eda ♥ said...

kahhh aku pun tak penah mkn asam pedas daging..wakakaka..takpe la nanti aku try jugak..ayam tu laggg la pelik..mawi ke kata cemtu..dier tu kan taste pelik2..tu yg dier kawin ngan ekin..kahhhh~

klik klik (^_^)