15.1.09

::LOBANG IDUNG BERJELAGA::

Ntah kenapa malam tadi masa nk pejam mata nak tido tu idung aku cam terbau sesuatu. Bau yg biasa aku hidu bila nk tido malam masa dulu2 kala. Bau jelaga. Kau tau jelaga tu apa? Ala..kalau kau pasang pelita pastu ade kuar asap itam dari sumbu tu. Yg asap itam tu lah aku panggil jelaga. Bila lelama kau pasang, musti kat area dinding cat tu bertukar kaler gelap. Dulu masa zaman aku bebudak smp anak dara mmg aku tido kt dlm bilik nenek (arwah). Aku tido ngan iena kat katil 2 tingkat. Nenek tido kat bawah lapik ngan tilam. Arwah ni mmg dah jadik kebiasaan. Nak tido tu dia pasang pelita nyonya. Pelita yg ade cover cermin tu. Seropa ngan pelita kat bawah ni.


Musti kowang terbayangkan umah aku dulu ala2 umah kg. Sebenornya tak. Umah aku cam umah biasa tu. Yg separoh batu separoh papan. Tp mungkin arwah ni dah tabiat dari dia muda dulu kot memasang pelita sebelom nk tido. Tp mmg best pon. Rasa cam romantik pastu bau jelaga tu pon best je..hhhhmmmm..mmg malam tadi lobang idung aku ni tak semena2 terbaukan jelaga tu tau. Tak tau mana datang. Trus rasa rindu kat arwah nenek aku meluap2! huhuhu..AL-FATIHAH for her, Yang Chek..

Ha...pinggan ni mmg membuatkan selera aku naik bila makan. Kat umah aku skang ade sebijik utk kegunaan harian aku. Aku sorang je pakai pinggan ni. Tu pon aku curik dari umah mak aku. hihihi..mak aku sendiri tak pakai dah pinggan ni. Dia pakai yg ntah apa brand tu..acopal ke hapa. Tp dia mmg standbykan 2/3 bijik utk aku ngan iena guna bila balik umah mak aku. Mmg aku suka la guna pinggan ni. Sedap je bila makan..(sib bek bukan ngan pinggan2 tu aku telan.. ;P)


9 comments:

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

nampak gayanye arwah nenek akk ni sama cm arwah nenek saya..
bila nk tdo suka psg lampu ni...
hiks..

pinggan ni pon nenek saya suka guna..
bila mkn pki pinggan ni tigat zaman2 masa menjadik kanak2 riang..wakakak

~~ciklinn~~ said...

hihhih yerlah kak..aku pun suka bau pelita tu.... linn ado gak skrg kumpul 5-6 biji kat umah nie... saja suka2..

huhuhuhuh linn pun kumpul gak pinggan bunga kangkung tu... siap pi selongkar kedai2 apaek kat kg tu... jual murah 2jerk... kat shah alam jual mahal giler.. cehhh...

aTan and JuLies @ aYu said...

memang tul pinggan gitu memang membangkitkan keseleraan untuk makan... makan pasti bertambah.. tambahan ula, dihidangkan makanan kampung...

kasihatie said...

atie tau pinggan nie.kt umah arwah tok atie pun ader pinggan nie.besar kan pinggan dia.tebal pun tebal gak la.pastu corak dia seme sepattern kan.hik..hik..tp kalau atie, atie tak berapa suka pinggan yg ader corak2.tak tau la naper.atie skang suka guna pinggan or cawan yg jenis clear putih.yg jernih tue.yg bleh nmpk apa ader kt dalam pinggan or cawan tue.ndak tau la apsal.sbb biler guna pinggan jenis tue rasa cm berselera jer.

Rafizah Nordin said...

pinggan tu omak den ado...org tua tu mmglah syg kat pinggan2 tu...tp skrg tsimpan je kat umah lame dia (stor)...

pearlEJ said...

dulu kat umah tok aku diperlis ada pinggan tu... tapi skang bila balik dah tak pernah nmpk pun... tak tau depa simpan kaa atau pecah habis... heehee..

noreen-bulan said...

umah MIL reen byk....
dara,mak,anak semua ada...
hehehe

helena's said...

::tau tau sy tau camane bau dia kak ai..best la kut,,hehee cam romentik pon ade kan kalo tido pakai lampu ni..kehkeh

ai said...

FIEZA ibunya si azwar,
bestkan? tingat zaman dolu2 ;P

CIKLINN budak skolah,
adik aku AJ tu siap buat deco tepek pinggan tu kt dinding! very the kretip..

JUE bini si atan,
huiiii..tambah ngan ulam mmg sedap la wei. aku giler ngan ulam2 ni..

ATIE yg baru pecah dara,
hihihi, lain org lain lak selera kan?

FIZA besen,
mak aku pon dh tak pakai pinggan tu besen. aku je yg pakai ;P

EJ the vougi vougi,
takkan la sume pecah kot..hang ni pon, agak2 la wei. ;P

REEN bulan,
kat umah aku skang ni yg tersimpan dlm lemari tu ade gak piring2 dia. tp x pakai. sayangg..

Helena si ayam dara,
mmg lena tido kau! ;P

klik klik (^_^)