17.2.09

::LAUK AHAD::

Salah satu dari lauk feberet aku. Ikan ni laki aku angkut bawak balik dari store dia. Umang aiii..besor wei. Aku tau tak ramai yg minat ngan ikan ni. Tp aku minat sbb dia berlemak2. Manis lak tu..mmg takde masak lain le ikan ni. Aku mmg suka goreng berlado..LAYAN!

Laki aku dah siap siang buang isi pewot..senang keje aku,
just cuci ngan asam jawa je..pastu kerat2

giler!!

Halloooooo!

Saya tidak mempunyai mesin pengisar atau omputih sebut sebagai blender.
Blender saya adalah rosak.
Dengan keterpaksaan saya terpaksa bertungkus lumus
menumbuk semua bahan2 yg di atas.
harap maklum

hasil tumbukan saya
(yg terpetok kat atas itu adalah dinamakan sebagai belacan)

Gulai lemak kobis yg aku ubah suai.
aku campakkan isi ayam + campur ngan carot.

PETUA
supaya ikan yg digoreng tidak melekat dipermukaan koli:
hanya campakkan beberapa asam keping seperti yg dibolatkan pd gambar di atas
semasa proses menggoreng..

dan...hasilnya tidak akan mengecewakan anda!

dah siap diladakan..sedapp!!
aku makan lauk ni berulamkan mangga lemak muda.

terangkat beb!!


18 comments:

Izza - Jiejah said...

pebret ku jua tp x pernah masak sendiri sbb .. sbb ..sbb hahahahaha sbb maleh !!
mkn kek kodai jekkk..

cik helena said...

alamak,,sy tak suke ikan keli..muke dier ngeri!

☆ lieya latif ☆ said...

pergh...ini ikan peberet aku hingga selama-lamanya....ha ha ha ha...makan sampai aku kunyah2 pale die.....hi hi hi

dap tu kak....masak belado, taip lieya suke ikan tu gorng dulu garing2 pastu wat masak lemak cili api...mak oiii...makan tak pandang kiri kanan nieh......

dulu mase pregnant mia ...ngidam ikan ni ....ngidam nak makan ikan keli bakar.....selalu ade, tapi mase pregnant plak susah nakdpt...abis laaa...takde lah...tak jual laaa....ces!!!!!!!!!!

Unknown said...

wah..goreng lado..ko tumbuk lak tuh...adoi!

Mizz_Ila said...

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...aku awal2 dah takut nak bukak blog ko kakai..seram aku.

erm..walaupun aku x suka ini ikan.. takut dgn ini ikan tp aku tau ko suka.. apa saja ko masak sure sedappppp

Ciklinn said...

akak ikan ni feveret ku tau..tapi linn mmg takpernah mask sendirikk..sellau kalu tingin mkn mesti balikkg.. hehheheh

ntahlah dah berapa kali dah try pegang ikan tu masa nak basuh tu kan...tpai linn punyer geliii sampai ke hujung kaki kak oii.... huhuhuhuhuhhu

iena hamdi said...

wah sedapnyer... akak sukaaaaaa

D.O.U.B.L.E...S said...

aku pun suka ini ikan sedappppppppppppnya...nak buat gak la...nanti...hehehhe

iena hamdi said...

heheheh bukan maksud akak tu maksud lagi tua,,,.hehheh dah terbiasa.. mcm akak nita sarawak tuh.. hehehhe

salam kenal kembali jugak...

ni tengah layan ikan patin masak lemak.. sedap jugak..

Ryn said...

memg terangkat...

Fiza Nordin said...

aku???jgnkan ikan tu...lado yang dah bersira atas ikan tu pun jadi aku tak sentuh.
aku mmg tak makan ikan2 yg sejenis2 dgnnya itu
nasib baiklah aku banak tak czer klu tak tentu kena paksa makan ikan2 camtu mcm kakak aku...

elly @ suely said...

kak... ni versi terangkat jubo gak ke? kahhhhhhhhhhh......

AieZa said...

wah sedap je rupanya tuh..

Suziey Ahmad said...

my feveret lauk..ikan keli..kalu mask goreng berlada ..perghh lagi best..:D

errkk..salam singgah kak AI.. ;)

eLYies said...

mak datuk..besonya ikan keli tu..takutnyaaaaaaaaaaaaa...basgu la akak..pandai siang ikan ty...

Anonymous said...

humanghai..sedapnya kak ai. aku sukaaa ikan ni..yummiii

Syafa said...

Ya Allah!!tu ikan keli ke ikan paus!??!?!bukan main bagak lagi????adehhh....fav aku gak ikan tu kak ai..tapi kalau laki aku bwk balik la..jgn harap aku nak siang ..goli dennnnnnnnnnnn..tapi bile dah goreng..nampak sodap eh..hehehe..nak2 goreng berlado...perghh..terangkat

Anonymous said...

kak... addy suke ikan ni tp... palenyer wat daku gerun... ikan ni ratah pas goreng pun sodap gile... hehehe... klu indon pgl IKAN LELEH...

klik klik (^_^)