23.5.09

::KEK KUKUS SENANG NAK MAMPOS::


Hari Khamis tu aku ada buat kek kukus ceklat yg selalu aku masak tu. Saje aku nk ulang tayang cara-cara senang nk buat kek stim ni. Mmg simple giler arr nk buat. Aku buat ni pon masa aku tgh goreng ikan tau..ikan lom sempat garing, kek aku dah siap adun! muahahahahahahaha


Ok, meh aku cerita bahan2 yg kowang kene ada nk buat kek stim ni:


1. Tepung Kek Naik Sendiri (brand suka ati kowang. Aku guna kunci biru (bluekey) - 2 cawan

2. Gula Pasir (bukan pasir kat umah kau tu..) - 1 cawan

3. Minyak Masak - 1 cawan


4. Air Panas - 1 cawan


5. Susu Pekat Manis - 1 cawan (tp aku guna x smp 1 cwn. manis sgt lak nnt)


6. Telo (bukan telo laki..telo ayam ok..) - 2 bijik


7. Serbuk Koko - 1 cawan


8. Milo - 1 cawan


9. Soda Bikarbonat - 2 sudu kecik


10. Serbuk Penaik - 1 sudu kecik


11. Garam - setengah sudu kecik


12. Esen Vanila (kalau takde pon boleh je) - 1 sudu kecik


13. Pengukus - kalau kowang takde benda ni..jangan sibuk nk amik tau cara2 nk buat ni k.!. wakakakakakaka


Dah ada bahan2, boleh stat buat dah. Aku mmg tak pakai mixer. Gaul je guna senduk. Boleh je..sebelum kowang mulakan operasi, panaskan dulu air dalam kukusan tu..sambil nk panas tu leh kowang gaul apa yg patut digaul..


1. Pukul telo laki kau, eh! telo ayam + gula sampai kembang

2. Masukkan minyak + susu, pukul sampai kembang gak..(takde la lama sangat. asal sebati udah)

Ni le bekas buat kek turun temurun dari mak aku.
Dah lebih 30 tahun dah umur dia..

Wajib ada penunggu..

gaul..gaul..

3. Masukkan tepong + serbuk ceklat + milo + soda bikarbonat + serbuk penaik + garam + esen vanilla, gaul..

pekat likat!
tak larat lak aku nk gaul.
biasa aku suh laki aku gaulkan masa ni.
yelah..aku bukan cam kowang..
Aku gaul ni pon kan..tangan aku krem adalah 3/4 kali!!!
huhuhu..sadis sungguh! sian aku kan...

ok..dah gaul rata, masukkan air panas secawan.
aku guna air rebusan kt kukus tu je..

gaul..gaul..

masukkan dalam loyang then trus masuk dlm kukusan

TARAAAAAAAAA!!!!

Aku masak ni amik masa dalam sejam gak la..ikut kepanas api. Kadang 45 minit dah siap masak. Kowang leh cocok guna garfu nk cek dah masak ke blom. Untuk adunan ni aku dapat 2 loyang kek..Dah! Gi kedai beli bahan. Leh masak dah..


12 comments:

nabilah_2908 said...

leh tumpng tgk jer la kak..nk wat..xleh...hehe.. bnda tuk mengukus xde..:)

nywy..opet ngn bb cm mn...dh ok dh..??

helena's said...

kek kukus yg tak coklat ade tak??hehe

sayalahfaizul said...

akak... ko wat aku lapoooo!!!!!!!!!!! nak wat gak la kat umah nanti. resepi cup cake pun dah ade... cume xde mase nak wat je. muahahaha

Tinie a.k.a Ibu Fatin said...

comelnya si opet ko tu..

KiRaNa @ uMMiKMaL&iRFaN said...

isk...malam td tido..aku mimpi eman suh wat kek cekelat..aku kata ok...jom g kedai beli barang..
pastu entah apa jd tah kat tgh jalan mcm adew xcident la...
hermmmmmmm...
sekali buka blog..
ko dah buat kek cekelat!!!

++aku pun suke kek kukus ni kak..rase senang baitukan..!!

sHwEeT ByAtcH said...

senang pon blum tntu ghajin nk uat.. :P

Anonymous. said...

baca macam senang nak buat. tapi bila time nak execute tu, erk, agak sedikit malas di situ.

akak tunjuk la kek tu bila dah dipotong. dia moist ke a bit dry?

Zanna_MamaBatrice said...

leh tumpang cilok resepi nie

shimazahar said...

heheheheh... kak.... kalau ko nak tau kan.. selama nie bila orang buat kek yang akak orang ajar mmg tak pernah menjadi.. siap dengan penimbang bagai..... tapi bila ko bagi resepi kek kukus ko tu.. haaaaaa ko sekali orang buat terus menjadi.. dengan rasa bangga orang buat lagi.... ohohohoho... siap tu sepupu sepapat orang semua mintak resepi.. tapi disebabkan orang nie tak nak orang lain lebih .. so orang tak bagi pun resepi tu.. kalau nak makan.. SILA ORDER.. hahahahhahahahahha bagus tak idea orang kak... hahahahhaha sesekali jadi kedekut

qilah said...

tak jadi pun. sobsss :'(
mungkin x ikut resepi...

Anonymous said...

A driving driving session from peter lynch [url=http://bbcdvd.webs.com][/url] I broke into one of my compost piles today which in fact had some sun chip bags put into it. The results seem in support that yes they do compost. This pile was built up continuously for a few months with fresh manure, Saw dust, Food scraps and completely different yard refuse until its bin was full. [url=http://nikitadvd.webs.com][/url]For romantic days celebration, Or anytime during feb, You might need a large brandy snifter or fish bowl and fill it with little net bags of heartshaped candies. Tie each bag with ribbons in the wedding party colors. Place it on a charger or some colored tissue and sprinkle candy hearts and pastry kisses around them.

arin.. said...

akak punye rsepi brbeza ngan sye buat sbelom ni..tpi kn nk tanye skit,knape dye cam pecah-ii ek??stiap kli sye buat kek,dye cam pecah-ii jgak..

klik klik (^_^)