19.5.09

::OPET KENE KUARANTIN!! (VIRUS COXSACKIE)::


Memula pepagi buta tadi gi klinik kerajaan yg $1 tu..Jenoh berejam tunggu!!! Ramai lak yg demam sakit bagai tadi. Opet lak meragam je..sian dia tau..Dah nk dekat 2 jam tunggu, baru nombor 38. Walhal no aku 113!!!!! mampos kejung buntut aku duk kt klinik tu. Dlm kul 9:30 pagi aku ckp laki aku 'dah le, jom gi klink kanak2 Tan je'..
Gi kaunter, amik balik surat banak trus ke klinik kanak2 kt pekan Rawang tu.

Ya Allah!!!! mmg betul tekaan aku. Mmg SAH Opet kene jangkitan virus coxsakie!! PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT (HFMD) . Adohai ..siannye anak mama. Paling kesian tu bila dia nangis nak mintak susu / makan, tp takleh telan sbb dlm mulut dia penuh dengar ulser!! Kaki & tangan jugak..huhuhu.Skang ni plak doc suruh aku kuarantin skali ngan Opet kt umah dlm masa SEMINGGU. Dilarang langsung ke nursery tu. Takut berjangkit kat bebudak lain pulak. Sebab doc cakap, kalau ramai yg kene, Nursery tu akan diarahkan tutup sementara..So, td aku dah call nursery tanye ada tak budak lain yg demam ?..Pengasuh tu ckp ada sorang. Aku tanye lagi kot2 ada tanda bintik2 tu. Dia ckp mmg budak tu ada tumbuh bintik2. Aku trus sampaikan pesan doctor tu tadi "mintak call mak budak tu suruh bawak anak dia gi klinik sbb tu coxsakie. Kalau ramai budak yg kene, nanti nursery tu diarahkan tutup'..isk..Trus panik pengasuh tu!


Pastu td doc tu ada ckp, mcm Opet ni baru 2 hari kene mmg still demam. Demam akan hilang biasanya dalam 3/4 hari lagi. Lepas demam ilang tu la dia akan rasa sakit yg amat sangat kt mulut yg ulser ..alahaiiiiiiiiiiii.. :( Memang doc ada bekalkan ubat sapu ulser tu. Tp bila aku sapu kt mulut, dia tak selesa. Lagi melalak kuat!! Ubat demam + tahan sakit dia pon lain. Drop punye. 9 titik sekali makan. Yang tu mmg mahal la skit. Untuk ubat demam tu je dah $50. Tp tadi aku kene charge tak sampai $100 la. Bagi aku yang penting anak aku cepat sembuh..

Ni ada details skit psl penyakit tangan, kaki & mulut:

• 1. Apa itu Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut?
HFMD adalah penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus. Penyakit ini terdapat diseluruh dunia. Di negara yang beriklim 4 musim, penyakit ini sering terjadi pada musim panas. Di negara tropika, kejadian penyakit ini berlaku sepanjung tahun. Penyakit ini sering menyerang bayi dan kanak-kanak kecil. Penyakit ini biasanya tidak teruk dan akan sembuh dalam masa 5 – 7 hari. Namun kadangkala penyakit ini boleh menyebabkan penyakit serius jika menjejaskan jantung atau otak yang memungkinkan kematian.


• 2. Apakah tanda-tanda HFMD.
HFMD ditandai oleh: o Demam – dimulai dengan demam ringan, rasa tidak sihat dan hilang selera makan o Ruam dan blister (melepoh) di tapak tangan, tapak kaki dan kadang-kadang di punggung (nappy area), lutut dan siku; selepas 1-2 hari demam bermula. o Melepoh (blister) di bahagian dalam pipi/mulut; selepas 1 – 2 hari demam bermula. o Ulcer mulut yang sakit


• 3. Adakah penyakit HFMD sama dengan Penyakit Kuku dan Mulut?
Walaupun namanya hampir sama tetapi penyakit Kuku dan Mulut adalah sama sekali penyakit yang lain dan disebabkan oleh virus yang berbeza, tiada kaitan dengan HFMD. Penyakit Kuku dan Mulut adalah penyakit yang menyerang lembu, kambing dan khinzir.


• 4. Apakah penyebab HFMD?
Penyakit HFMD disebabkan oleh sekumpulan virus dalam kumpulan enterovirus. Virus yang paling sering menyebabkan HFMD adalah Coxsackievirus. Kadang-kadang HFMD disebabkan oleh Enterovirus 71. (Lain-lain virus dalam kumpulan enterovirus adalah poliovirus, coxsackievirus, echovirus dan lain-lain enterovirus)


• 5. Adakah HFMD ini serius?
Lazimnya HFMD adalah penyakit ringan. HFMD yang disebabkan oleh Coxsackievirus menunjukkan gejala ringan dan pesakit akan sembuh tanpa rawatan. Jarang sekali jangkitan Coxsackievirus menyebabkan viral meningitis dan memerlukan kemasukan ke hospital. Jangkitan Enterovirus 71 (EV 71) boleh menyebabkan viral meningitis dan kadangkala gejala yang lebih serius seperti encephalitis atau kelumpuhan menyerupai poliomyelitis. Encephalitis yang disebabkan oleh EV 71 boleh menyebabkan kematian.


• 6. Adakah HDMD ini mudah berjangkit?
HFMD mudah berjangkit (moderately contagious). Penyakit ini merebak dari seorang ke seorang melalui hubungan terus (direct contact) dengan cairan hidung, mulut, air liur, cairan dari blister atau najis pesakit HFMD. Pesakit HFMD boleh merebakkan jangkitan semasa minggu pertama penyakit. HFMD tidak menjangkiti binatang atau merebak dari binatang


• 7. Selepas terdedah kepada jangkitan, bilakan pesakit menunjukkan gejala?
Biasanya 3 hingga 7 hari selepas seseorang itu terdedah kepada jangkitan, pesakit akan mula menunjukkan gejala HFMD. Demam merupakan gejala pertama HFMD.


• 8. Siapakah mereka yang berisiko terhadap HFMD?
Semua orang berisiko mendapat jangkitan, namun tidak semua orang akan jatuh sakit. Kanak-kanak berumur kurang 5 tahun lebih cenderung mendapat jangkitan dan menunjukkan gejala penyakit. Ini disebakan mereka dalam kumpulan umur ini masih belum lali (belum immune) terhadap penyakit ini. Jangkitan yang berlaku akan meninggalkan imuniti terhadap virus berkenaan. Namun individu boleh mendapat penyakit HFMD kali kedua/seterusnya jika dijangkiti virus HFMD yang lain.


Baru lega bila jumpa ngan Doc Tan ni..



nampak cam sihat je kan???
walhal kejap2 nangis...






Kalau kowang nk tau, aku mmg suka bawak anak2 aku ke Klinik Dr. Tan ni. Dari Along baby lagi..Dia mmg bagus sangat!! Sangat puas hati bila gi ke sana..


NOTA BUNTUT: SUELY, TUDUNG YG CT PAKAI MASA GI SOPIN BARANG PELAMIN TU 'TUDUNG ID PLAIN ADA ANAK' . TINGGAL KALER SOFT PINK + SOFT PURPLE, PURPLE & MAROON JE. GI LAH TENGOK KT KEDAI AI TU..

25 comments:

Unknown said...

iskk..ni yg buat aku takut nak bwk anak2 kuar main kt playground nih.

tapi opet still boleh tersenyum manis walaupun x sihat.cayalah opet!

Ciklinn said...

aduyaii takutnyer kak...yerlah kan dah ramai2 tu....

apapun semoga opett cepat sembuhh yer..

TuYa said...

alahai..ciannye opet..
semoga cecepat elok opet..

♥ Eda ♥ said...

alahai opet..terkena virus laks...menjadi2 eh virus tu la virus ni la..riso plaks...kesian opet laks jadi mangse...apepun moge opet cepat sembuh... :)

ZiE said...

kesian opet kena virus.. auntie doakan semoga opet cepat sembuh, semoga opet jadi anak yg tabah. gerun aku baca bila bab bab sakit ni.... kesiannyeee

Dj Epoi said...

Gua doakan agar Opet cepat sembuh ...

Susah hati siut ...anak2 sakit!!! kita yg tak sakit ponk ikut sakit!!!

Mahal cikit ponk tak pa !!! janji puas!!!!

iera_ayien said...

opetttt,....sian nyer kat dia. mama alia adam doakn moga cepat sembuh yer...cepat sgt penyakit di kalangn bebudak ni berjangkit kan??

sabar ye zah... jaga diri ko n anak bebaik..

Jiey^Mien said...

aduhhh siyannya.. hopefully cepat la baik..

iena hamdi said...

aduhai sian opet...
sabar yer ai... moga cepat sembuh.. nanti leh jumpa minggu dpn..

grow2g3th3r said...

Ai.. kesiannyer opet.. semoga dia kuat semangat macam mamanyer....apa2pun.. luckly ko dpt kesan sakit ni awal....

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

kak, opet ko kena hfmd ker...alahai sian kak...batrice aku last year 2 kali kena ko....aku lupa arr last year ke awal tahun nie erk...tp mmg kena 2 kali arr...sian ko....kering anak aku coz' x mau makan...

yg penting ko extra jaga kebersihan...kat rumah pun ko kena kuarantin opet ngan lelain...hik hik hik.....sure meleleh2 jer air liur anak ko kak...cam batrice dulu...lencun baju dia....

mmg kena kuarantin kak..x leh gi nursery...kalu tak, sian plak bebudak lain kan...nanti berjangkit...coz' hfmd nie senang jangkit.....dari sentuhan pun boleh....

aku dulu, belikan sabun seba med & lotion seba med utk batrice kak...alhamdulillah cepat kering...tp yg tak tahan ulser kat mulut tu.....sian dia..nak makan susah...nak minum pun susah....hu hu hu

opet..........cepat sembuh ok

nasz said...

semoga opet cepat sembuh. sian dia...

Izza - Jiejah said...

ciannya opet ..
nasib baik ko alert bw gi klinik cepat ..
lagi lmbt lagi ramai budak yg kene jangkit..
senang berjangkit kan penyakit ni pada kanak² .

moga opet tomei cepat sembuh!!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

kesiannya..
takut plak aku, tapi opet memang kuat seh..
boleh senyum2 lagi..

Mizz_Ila said...

huh riso aku benda2 ni.

aku doakan opet cepat sembuh... rajin makan ubat ye sayanggggg

Diana Ishak said...

skolah redza pun kebetulan tutup masa aku gi HK hari tu sbb ada 3 org budak kena penyakit ni. Skang ni asal ada blister je kita kena check, sbb sum parents ingatkan blister tu nak dapat chicken pox.

nabilah_2908 said...

cian kt opet..erm..opet kene qurntine seminggu..akk pun x keje seminggu gak la yer?

saveme_zero said...

riso aku dgr camni. hope ely sembuh cpt yer.

cik helena said...

ya Allah..kak..kesianye..kak hope opet cepat sembuh ea..takut la dengar..

oYa said...

ADEH DEH DEH..AKO DOAKAN OPET CPT2 SEMBUH...SBR JELAH KAN,...

Syafa said...

alahaiii..cian sgt anak angkat aku tu!!!!opettt comey...cian kat opet..mesti sakit tu..dia lapar..tapi nak mkn x leh..sakittttttt..aku doakan semoga elly cepat sembuh ye kak ai..insyaallah..

fazilzura said...

rs2 cm akil kene aritu ..
tp tu le conpos antara ciken pox dgn sakit tgn kaki& mulut tuh

Reena said...

hi akak..reena pun bawa anak reena kat clinic tan gak..best doc dia..happy gan rawatan dia...takut la sekarang nie macam2 penyakit...hope cepat sembuh opet..

elly @ suely said...

ooo tdung yg ade ank yg aku ckp mcm tebal tu yer... tp elok je plak aku nengok ct pakai... cam nipis je atas dia yer...

armouris said...

info tentang HFMD kat sini - Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD)

klik klik (^_^)