23.8.09

::MANDI KANGKANG::


RAMAI
plak yg tanye smalam apa mandi kangkang yg aku tulis tu. La..tak ingat ke? kan aritu Ely 'MEMERAP' je ngan aku. So, mak aku ada bagi petua. Tp dia sendiri pon x penah buat. Rupanya petua tu pon org kata bleh guna utk anak2 yg agak degil. Ada yg kata menjadi. Tp yelah kan, kita ni mencuba je..buruk baik sume dtg dari Allah. X salah kalau mencuba. Bukan benda syirik pon. Insyaallah boleh je.. Tp aku x sempat pon nk cuba sbb ely skang dah berubah skit. Idak le memerap sgt cam haritu.

Nak tau pasal mandi kangkang ni jom gi balik entry aku haritu kat SINI


5 comments:

shiemz said...

Mcm2 petua... mcm shiem, shiem amalkan bace ayat2 cthnya ayat utk anak degil atau ayat kasih sayang then shiem tiupkan setiap hari ke ubun2 hadzeq... Sekarang nie, kalu shiem x bace hadzeq yg mintak... pastu dier lak yg tiupkan kat kepala shiem.. hahaha... Tapi semua nie terpulang pada keizinan Allah swt. Semoga anak2 kiter menjadieq anak2 yg soleh.. amin

ai said...

A'ah Shiemz. Yang tu akak mmg tau. Tu petua dari MIL akak supaya anak dengar kata. :)

Yg mandi celah kangkang ni pestime ooo akak dengar. Dah le dari mak aku. Aku tanye dia, penah ke mak buat? Dia cakap TAK PERNAH! Kahhhhhhhhhhhhh...tp dia dengar dari kengkawan dia la..hihihi...

grow2g3th3r said...

ai... aku ada pengalaman benda ni wei.. tapi baru aku tahu namanyer mandi kangkang...

Ko tahu... masa usia kandungan ku 8 bulan.. aku p umah orang mati bunuh diri.. pastu... sejak tu, aku jadi penakut giler2 babas... sampai anak dlm kandungan aku lahir... dia lahir awal 3 minggu... dalam wad pun aku takut.... seram sejuk...

then, dari umur arissa 7 hari,...dia asyik memekik, menangis,... macam2 aku buat...ubat modern... tapi doktor ckp anak aku normal...last2, aku bawak p jumpa makcik sorang ni kat Kuala Selangor... masa tu arissa berumur setahun kot... Perangai arissa ... mcm elly tu ler... asyik nak berkepit... pastu menangis pada benda2 yg kecik... menyampah gak aku dibuatnyer.... last2 makcik tu ambik arissa as anak angkat...then, dia suruh aku mandi (pakai kain batik) then, dia letak arissa kat bawah kaki aku.. (tak lah direct dari kangkang)...

alhamdulillah... lepas tu,.. arissa okay.. dia dah tak meragam tak tentu pasal... dan sekrang ni, arissa dah 7 tahun..alhamdulillah, dia dah lama tak meragam... agak2 aku tengok dia macam 'moody' je.. aku mesti p umah mak angkat dia tu... sebab mak cik tu ckp.. jgn terputus hubungan ngan dia...

apa2pun.. kita mencuba apa sahaja kan asalkan anak kita sihat dan kita tak menyerong dari landasan agama...

Morale of the story:... betullah kata orang2 tua bahawa jika kita mengandung, mulut kena jaga, tingkah laku kena jaga dan kita tak boleh pergi tempat2 yg tak elok....

p/s: sorry terpanjang komen.

ai said...

Ha..lebih kurang camtu le Dla! isk..bleh lak kau gi umah org mati bunuh diri tu ye? hhuhuhu..aku bc ni pon serammmmmm...

Tp tu ler, kita ni mencuba je. Anak kau sama cam aku dulu la. Mak aku ckp aku kuat melalak. Pastu dia gi 'JUAL' aku kat org. Org tu la yg panggil aku INTAN. Asalnya mak pak aku panggil aku Aizah, trus tukar panggilan. Alhamdullilah, elok plak aku dah x melalak2. Dah tua2 cam skang ni melalak2 gak..tp tu aku panggil sesi karaoke! keh keh...

grow2g3th3r said...

hahaha mengada lah ko ai... tapi story aku tu benar dan tiada tokok tambah.. aku p umah org mati bunuh diri tu sebab aku kenal orang tu... eleh.. orang kg nakhodalah...Yang membuatkan aku pergi ke umah dia kerana... aku kesal dia mati cara gitu.... dan persoalan tu sentiasa bermain2 di minda aku.....

anak aku tu kiranyer macam ketegurlah tu... mak cik yg ambik anak aku as anak angkat tu kata, nama anak aku berat (arissa syaqirah)... tapi, dia tak suruh tukar... cuma, dia kata panggil arissa je.. jgn panggil syaqirah sebab berat sgt.

apa2pun... kalau anak ko dah okayy.. tak perlulah ko nak mencuba benda2 ni....ai... aku nak booking tudung CT, warna hitamlah.. tapi gaji hari rabu.. mcm mana?

klik klik (^_^)