12.8.09

::MEMERAP MAK::




BUDAK ni skang kan, perangai betol tau! dah 2 minggu dia buat perangai. Nk berkepit je ngan aku. Bukan berkepit yg mcm biasa tu. Ni luar biasa punye. Kalau kowang tengok pon musti kowang rimas. Molot asik sebut 'nak mama...nak mama..nak mama'. Kowang bayangkan ye..aku dah dokong dia tau. Dia pon dah pelok aku tp still melalalak merengek-rengek. Dah le ngan abah dia pon dia takmo. Punyelah payah time aku nk gi kencing ke, nak gi berak ke..PENSAN! Tp plez ye, aku bukannye bunting. Aku peod ni. Haih..dah le aku tak bape nk sihat. Aritu masa aku mc duk umah ngan dia skali, time aku berak pon aku kene angkut dia skali. Dah aku suh dia duk kt depan jamban. MELALAK!!! bukannye aku tutup pintu pon. Ha kau! Taik aku pon macam segan je nk kuar tau. Dia meraung mcm aku ni dia x nampak je. Isk...

Mcm masa gi PD haritu, adik bradik aku tgk la depan mata dia mcmana. Merengekkkkkkkkk nak kat aku je. Sib bek ada sekali tu nk gak dia nyendeng kat Paksu Ayoi dia. Lega skejap aku. Pastu dia sambung balik merengek. Aku dh dokong pon still sebut 'nk mama...nk mama'. Masa kat umah sampai ada 1 masa tu aku dah tak larat nk layan aku ckp 'nape kau ni dek? macam mama ni dah nk mati lak!' Geram aku!

Tup2 smalam mak aku call aku. Dia tingat perangai Ely masa kat PD, Sbb dia tengok sendiri Ely camne. Nk ngan abah dia pon kejap je..pastu melalak nk kat aku balik. Mak aku mintak hantar Ely bagi dia yg jaga. Sbb mak aku kesian tgk aku. uiiiiii...aku bukannye boleh nk pisah ngan si Ely. Tak penah pon lagi. Yg lain tu takpela..dah besar. Ely ni kecik lagi, takut nyusahkan mak aku plak. So, aku ckp la aku tak sanggup nk hantar ke sana.

Pastu mak aku ada bagi petua. Mak aku ckp ni namanya budak MEMERAP EMAK. Org2 tua ckp, nak kasi budak mcm tu ok balik, kene mandikan celah kangkang. Mak suh aku mandi pakai kain batik tu, letak si Ely kat bawah. So, bila aku jirus air biar dia pon kene. (uik! ada mcm tu plak ye?). Mak aku ckp biarkan je dia melalak masa mandi tu. Selawat 3x masa nk jirus air. Tp nk buat ni bukan sekali le..kene berkali2. hrrrrrrrmmmmm...

Aku ckp ngan mak aku..ni gaya cam nk mandi air mayat tu je. Bleh lak mak aku ckp 'MEMANG LER'! Dia ckp ely tu memerap mcm aku ni dah nk mati!! Huwaaaaaaaaaa...aku ckp balik ngan mak aku, tu le kata2 aku kat Ely pon! Mak aku suh aku try je. Dia tak penah lak cuba buat camtu. Dia dengar org kata..kira cam petua lah..

Camne ye? nk cuba ke?....


20 comments:

Bibu said...

hoh..cam penah dgr petua nih try jela tak salah pon ;-p

afsal_8281 said...

try je la kak ai
mana tau kot2 berkesan
kdg2 petua org tua2 ni mcm pelik tp mejadi
bukan syirik tp ni sekadar kita cuba jek

el said...

aku pun penah buat kat danish
ntah sape kata nak bg anak dgr ckp mak bapak...haaa jenuh nak kangkang...hehehe

buatje lah ai..petua org2 tua2 ni kdg2 kala boleh jd...

mula2 tgk pic tu x pasan tu ely
hahahah len beno rupenye

Sumaiyah said...

kak ai.. tak perlu kot buat sampai cam tu. cuba pulak petua ni. bile dia dah lali ( keadaan separuh sedar) nak tido mlm tu, bisik kat telinga dia nasihat pape.. insya allah menjadi. waktu mcm tu otak anak paling cepat tangkap ape yg kita ccakap.. benda ni bukan le buat sekali je.. try byk kali yee.

ai said...

Ye ke Sumaiyah? Takpe la..aku try le sume cara tu. Yelah, doa tu dah tentu la kan. Nak gak cuba petua2 ni. Aku mmg x larat dah nk layan. Nak manja pon agak2 la..huhuhu

aj-saudagar-butik-cintaaliahgallery said...

Wahahaha...ni dah kes manderem mak ajor....
ala2 nasi kangkang pun ado...
Tapi,tak salah mencobe asalkan takde shirik2 ni...betul kan uolzzzzz???
Hidup Mak!Hidup Mak!

Mommy Prince said...

heheh..cam aja ngan danny.hhuhu..
Kak Ai buat lah petua inih~ dak opis aku pun buat.. sebab anak dia melekat jekkkkkkkkkkkk.cube takpe..heheh

vee said...

ai..ko try je..dulu aku prnh gak buat kat si puteri tu...x nak berenggang lgsg dgn aku..MIL aku srh mandi lbh krg cm mak ko srh tu la..Alhamdulillah..mujarab..petua2 org tua ni wajar kita ikut selagi x menyalahi agama...no harm to try..

NANIE said...

ai..

ape yang mak biah cakap tu mmg betoinya..
mak nanie pun ade pesan mcm mak biah katakan tu..
nanie pun buat jugak kat anak2 nanie..
itu bukannya keje syirik pun..
just nak bagi anak2 elok sikit.. insyaallah ok..
alaaa.. kan mak biah dh cakap buat sambil selawat..
so maknanya elok ler tu..
org tua kan lebih makan garam..

nnt wat yea..

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

betul3
mak kite pon ada gak cakap cm tuh..
tapi tak pernah bua tlagi laa..
hehehe

Cheyzu said...

Anak Cheyzu yg girl tu pun mcm tu gak sebelum ni. Org2 tua pun mmg bgtau mcm tu tp xde la buat. Heheheh.... cuma bwk dia pi jumpa ustaz dan tawar air je. Tp ada gak dia buat perangai balik, memerap mak. Mmg pening ler asyik dengar dia menangis je tanpa ada sebab. Tp, so far dah ok dah. Dia nak perhatian/manja dgn ibu je sbnrnya.....

LINA said...

salam ai..aha..aku penah dengo ini petua..mak aku turunkan gak...sebab perangai anak aku yang first tu macam ni la..memerap..kalah adik dia you..kekadang wat aku tension tahap gaban....mak aku suh aku wat cam tu la..tapi...anak aku dah beso wei...6 tahun..silap silap kang dia ingat apa yang ada di sebalik kain batik tu....hahhahahah....

sini-mughohle said...

salam,

bacakan surah al-insyirah n tiupkan kat air sambil tu niatkan.waktu tido baca 3 Qul n tiupkan pd suluruh bdnnya b4 tido,insya'allah

MUMMY ILA said...

adoi..izz pun gitu. kejap ok ..kejap x ok. aku nak mandi ke berak ke kena camtu. terpaksa bukak luas2. sengal dibuatnya..
yg aku pelik kekadang dia ok je. ada masa dtg perangai mengada2 dia.
adehhhhhh..petua ko tu aku penah buat. okla kejap..

MaDaM LiEzA said...

k ai.. aku pun dah jd mslh mcm ko... anak aku si faidhi tu dulu ok.. sejak 2 bln lepas dia buat perangai memerap mak tu... smpi aku nak berak pun dia siap terajang pintu smbl ngamuk.... ari tu smpi muntah2 dia meraung.. ttkut aku... bila aku interbiu dia ngape tak nak duk sorang.. k ain tahu ape dia jawab ? "na nak.. ad nak nak duk sorang... ad akut .. ad ampak antu" musykil aku

ShaZila said...

kak ai, perangai si bongsu akak tu sejibik macam aliff anak ila yg bongsu ( buat sementara ni la ) ..asyik nak kepit jer..kadang2 kesian dady dia kak..dah x ada istilah mlm honeymoon atau mlm jumaat dlm idup kami sejak aliff buat perangai kepit dia.. sampai nak mandi pun dia duk tepi pintu.if nak berak ila skrg dah berak kat opis b4 sampai umah..aduhhh petua mak akak ni bagus ni..ila nak try laa..

damaiinx said...

hye..ai,nak dpt adek lagi kot ! hahahak

elly @ suely said...

kalo si qimie... memg dia ngah mcm si ely skang nie... asyik nak aku jerrrrrr... tp x eran la kan sbb aku ngah peknan skang ni hehehe... tp si ely ni nape eh?... emmm x pon cube jpa mane2 ustaz ke mintak air penawar... usha la pape yg patut ye kak... insyaallah...

JMR said...

ok gk petua nih..tp btol ek btol2 jadik?

Syaz (MamaFarish) said...

mak saya pun ade pesan last week...letak anak celah kangkang then jirus..so air kita lalu kat anak jugak...insyallah anak xdegil..mak saya apply mende2 ni..dia kata menjadi...

klik klik (^_^)